Slik kan Vestre Strandgate bli seende ut. Her er all biltrafikk fjernet, og det er kun lagt opp til busstrafikk. Fortauene er utvidet. (Alle illustrasjoner: Maria Steinstø/WSP).

Slik kan Vestre Strandgate bli - uten biler

24.05.2017 | May Baagøe Broughton
Næringsforeningen har, sammen med Gårdeierforeningen og Kvadraturforeningen, levert et høringsnotat for ny havnegate og Vestre Strandgate.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Høringsutspillet kommer i forbindelse med ny detaljreguleringsplan for Havnegaten og Vestre Strandgate.

- Vi er opptatt av at handelen i Kvadraturen skal ivaretas, og at kollektivtrafikken går opp. Derfor har vi, sammen med Gårdeierforeningen og Kvadraturforeningen, kommet frem til en felles uttalelse for å understreke hvor viktig dette er, sier Anita S. Dietrichson, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

I høringsnotatet legger organisasjonen vekt på at kollektivtransporten må få bedre framkommelighet og bli høyt prioritert gjennom Kvadraturen.

Prinsippet som Næringsforeningen bygger på, er at biltrafikken vestfra må sikres god framkommelighet. Samtidig som biltrafikken som kommer østfra, sikres god tilgang ned Festningsgaten og til Gyldengården og nytt parkeringsanlegg under Torvet.

- Dette må sees i sammenheng med vedtatt reguleringsplan for E18/E39 Gartnerløkka-Meieriet og gatebruksplanen. Vi vil sterkt anbefale at denne løsningen vurderes nærmere før saken legges fram til endelig politisk vedtak, avslutter Dietrichson.

Les høringsuttalelsen her

(Til orientering: Næringsforeningens styreleder, Jan Willy Føreland, jobber som prosjektleder i WSP).
facebook