Satser på forlagstjenester og bokproduksjon
Hun forteller at mange av de tradisjonelle trykksakene er faset ut, noe som har gjort at de over flere år har måttet jobbe aktivt med nye forretningsområder.
- Likevel betyr ikke dette at det brukes mindre papir enn før, snarere tvert i mot. Papir er fortsatt en utrolig viktig og effektiv budskapsbærer. Vi har stor tro på papirbaserte produkter i årene som kommer, understreker Johansen.
Startet egen grafisk virksomhet
Sammen med Aage Bjorvand valgte hun i januar 2014 å starte sitt eget grafiske byrå. Det har vært en god reise.
- Siden vi begge har lang fartstid fra bransjen, og Aage tidligere har vært både eier og daglig leder, var ikke overgangen så stor for vår del. Vi ser likevel store fordeler med å drive en liten bedrift. Vi er tett på kundene våre hele tiden, vi er fleksible og åpne for endringer, og kan enkelt rette oss etter markedet, forteller Johansen.
Hun forteller videre at mange tidligere kunder har funnet tilbake til dem, i tillegg til at de har bygd opp og ivaretar en ny kundeportefølje.
Deres største utfordring er at oppdragsmengden økte mye raskere enn forventet fra oppstarten. Da er det, for dem, viktig å ha riktig kompetanse på de ulike fagområdene.
- Dette er en generell utfordring for bransjen ettersom utdanningsløpet stadig er i endring. Det er vanskelig å finne nye medarbeidere med relevant utdannelse og erfaring, sier Johansen.
Inn i nye lokaler
Etter over fem år "bortgjemt" i Vestre Strandgate har Bjorvand & co flyttet til synlige og lett tilgjengelige lokaler på gateplan i Wergelandsgården. Resultatet er bedre logistikk og langt enklere for både nye og gamle kunder å stikke innom.
– Da Oksøy Eiendom tilbød oss disse lokalene var det en enkel avgjørelse. Dette er perfekt for oss, og ikke minst for kundene våre, sier Johansen og fortsetter:
– Vi ønsker å satse knallhardt på enda større bokproduksjon og forlagstjenester, og beliggenheten i Kirkegata er ideell. Vi opplever en enorm interesse for lokale utgivelser og vi har betydelig kompetanse innenfor prosjektstyring, design, produksjon, og distribusjon.
De har flere spennende prosjekter denne høsten og jobber også med utgivelser tre til fire år frem i tid.
- Det at vi nå er så lett tilgjengelige i byen styrker oss som leverandør og vi ser ikke bort fra at vi også vil øke produktsortiment og produksjonsutstyr i løpet av høsten, avslutter Johansen.