Satser på food-truck
– Vi har lenge hatt en drøm om å starte egen restaurant. Kona mi er utdannet butikkslakter, og etter å ha blitt inspirert på reise i USA og Mexico valgte vi å satse på en taco-foodtruck, sier Alexander LaPierre, som er økonomistudent ved UiA.
– Det å investere i en matvogn er mindre risikabelt enn en restaurant. Og vi ser at det er en bølge i Norge nå med street-food, food-trucks og mexicansk mat, forklarer han.
Gjennom UiA Nyskaping har ekteparet fått veiledning og råd om markedsføring og hvordan de går fram for å skaffe kapital.
– Vi har fått masse gode råd fra UiAs Rotem Shneor, en av Europas mest anerkjente crowdfunding-eksperter, sier LaPierre.
Ekteparet LaPierre satset på å få dekket inn noe av kapitalbehovet via crowdfunding-kampanje på funde.no.
– Vi håpet på 50 000 kroner, og det klarte vi på én måned, forteller LaPierre.
30 prosent av inntektene kommer via bestillinger på catering, i tillegg til en rekke andre oppdrag og bestillinger, og det har kommet inn rene donasjoner.
– Det er fantastisk å se at folk bare ønsker å gi penger til prosjektet, uten å forvente noe tilbake. Det er vi utrolig glade for, sier La Pierre.
Til sommeren blir food-trucken, som bærer navnet «Taco Santo», å se på flere festivaler langs Sørlandskysten, deriblant Palmesus, Skral Festival i Grimstad og Rosfjord Beach Party i Lyngdal.