En ny monteringsrobot på Strai Kjøkken effektiviserer bedriften, sier Jan Frode Tobiassen, Administrerende direktør, Strai Kjøkken AS.

Satser offensivt på robotisering og automatisering

03.02.2017 | May Baagøe Broughton
I sterk kontrast til andre kjøkkenprodusenter som flagger ut sin produksjon, beholder Strai Kjøkken sin produksjonen i Norge. De produserer opp mot 3000 kjøkken i året, mye takket være automatisering.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi har ikke sagt opp noen hos oss, men vi har effektivisert og økt produksjonen ved å bruke roboter og automatisering av bedriften, sier Jan Frode Tobiassen, administrerende direktør i Strai Kjøkken AS.

Bedriften har i dag 85 ansatte og omsetter for over 130 millioner kroner.

- Vi vil fortsette å gjøre vår produksjon i Norge, og kommer derfor til å investere overskuddet i bedriften til videre utvikling av bedriften, påpeker Tobiassen.

Robotisering, automatisering og digitalisering er helt essensielt for å opprettholde konkurransekraften i vestlige bedrifter med den stadig tøffere konkurransen fra lavkostland. Industri 4.0 er et begrep lansert av Tyskland, og beskriver denne etter-industrialiseringen av industriproduksjon, den såkalte fjerde industrielle revolusjon.

- Næringsforeningen har nylig revidert sin langsiktige strategi, og med denne ønsker vi å sette et enda sterkere fokus på nettopp dette temaet, sier administrerende direktør Anita S. Dietrichson i Næringsforeningen.

- Vi har ressursgrupper som jobber både med innovasjon og entreprenørskap, og en gruppe dedikert til digitalisering. Vi lanserte også nylig Digitaliseringsskolen, et kurs som tilbyr praktisk rettet kompetanseheving innen digitalisering, forklarer Dietrichson.
facebook

Relaterte saker