Satser mot Sommerbris i 2021
- I begynnelsen av mars var vi godt i gang med den planen vi hadde lagt. Vi hadde solgt rett over 1500 festivalpass og var i gang med markedsføringen, og solgte cirka 250 billetter i uka. Da koronaen kom solgte vi null. Vi må ha minimum 10.000 besøkende over de to dagene, ellers er ikke festivalen bærekraftig. Det blir derfor umulig å gjennomføre festivalen i 2020 med 200 besøkende om dagen, sier Heine Strømme.
Henter inspirasjon
- Det mest nærliggende å sammenligne oss med er Over Oslo eller Idyll i Fredrikstad. Det er litt samme greie, for der sikter man også på et publikum med en alder på 24-25 år og oppover, akkurat som Sommerbris. Vi har også et ønske om å tilby en lavterskelfestival med fokus på folkelig og allsang-vennlig musikk.
Strømme forklarer at det ikke er noen artister som er på turné i år, så alle artistene som skulle opptre på Sommerbris har takket ja til å være med neste år.
- Vi hadde blant annet booket Gabrielle, Ina Wroldsen, Di Derre og Stavangerkameratene, og det var en smal sak å snakke med agentene om å flytte til neste år.
- Vi er egentlig veldig heldige at vi er så uetablerte som vi er. Vi har ikke kontorer, vi har ikke brukt penger på markedsføringen, vi har ikke mange ansatte og generelt har vi ikke mange faste utgifter enda. For å være positiv er det jo fint å få et år ekstra å jobbe med dette på, da kan vi dykke mer ned i detaljene og strømlinjeforme opplevelsen publikum vil få på Sommerbris. Men selvfølgelig er det seigt å se at hele dette året forsvinner uten at vi egentlig kommer ut av startblokka.
Planen frem til 2021
Selv om det er lang tid til 2021 er det likevel stor interesse for Sommerbris og den oppstart som kommer. Strømme forteller:
- Vi hadde et bra billettsalg til festival som er helt ny. Vi var i dialog med en rekke samarbeidspartnere og var i ferd med å lande flere langsiktige avtaler. Det vi skal gjøre frem mot 2021 er å planlegge selve festivalen, booke de siste artistene, lande leverandøravtalene, fortsette dialogen med sponsorene og lage visuelle artwork. Men først og fremst handler det om å presentere festivalen for vårt publikum og trigge billettsalg.
Festival for alle
- Foreløpig er ambisjonen rett og slett bare å få festivalen etablert med 9000 besøkende hver dag neste år, forteller Strømme.
- Det skal være en festival for de på 24 og oppover - som ikke er for dyr og som er i umiddelbar nærhet av sentrum. I tillegg har vi artister med en bred folkelig appell. Guilty pleasure er egentlig et treffende engelsk uttrykk på hva vi ønsker å få til.
Ifølge Strømme er ikke Sommerbris en konkurrent til noen av de andre festivalene på Sørlandet, på grunn av tidspunktet den arrangeres på.
-I midten av juni er det ikke annet som skjer i Kristiansand, forteller han.
- Det er gøy å kunne være med å arrangere en to dagers festival i Kristiansand i juni når alle de lokale fortsatt er i byen og ferien ikke har begynt enda. På den måten sikter vi oss inn på å få de lokale samlet og i mindre grad å tiltrekke publikum fra andre byer, i første omgang.