Reduserte sykefraværet med 40 prosent
- Hele motivasjonen for å redusere sykefraværet er å sette fokus på og øke medarbeidertilfredshet, og forebygge skader og smerter og igjen da sykefraværet, sier Austenå Nilsen.
Innenfor Kundeservice er det å jobbe på kundesenter forbundet med tradisjonelt høyt sykefravær. I NAVs statistikker ligger denne typen arbeidsplasser i perioder dobbelt over landsgjennomsnitt.
- Det er mange faktorer som spiller inn, men vi ser helt klart en sammenheng mellom forebygging og behandling av ulike plager og det generelle fraværet. Vi opplever at det å ha ukentlig trening med idrettspedagog, samt en kiropraktor på lokasjonen, gir våre ansatte et lavterskeltilbud når det gjelder å ta tak i helseplager relatert til muskel og skjelettsystemet, sier Austenå Nilsen.
Idrettspedagog og personlig trener Anne Kristine Sola har jobbet med bedriften tidligere og sett hvilken positiv effekt trening har på de ansatte og sykefraværet.
- Det er kjekt å se at effekten av trening har så stor påvirkning på sykefraværet. Derfor tok jeg kontakt med kiropraktor Jorunn Hustoft Fiane for å se om vi sammen kunne jobbe for å redusere fraværet og bedre helsen til de ansatte gjennom trening og målrettet behandling på bedrift, forteller Sola.
De fokuserte på gruppetreninger samt mulighet for behandlinger fire til fem timer en gang i uka. Det har resultert i at det fra januar til september 2017 har vært en nedgang i sykefraværet på hele 40 prosent, og nivået har stabilisert seg under landsgjennomsnittet den siste perioden.
- Vi har troen på et tverrfaglig samarbeid sammen med lederne i bedriften. Et sterkt signal om at de ansatte blir verdsatt på denne måten sammen med økt kunnskap er nøkkelen til det lave fraværet, mener Austenå Nilsen.