Representanter fra Næringsforeningen ga Sørlandsbenken en oppdatering på næringslivet på Sørlandet da de møttes.

Presenterte undersøkelse for Sørlandsbenken

13.11.2018 | Margrethe Saga
Næringsforeningen møtte Sørlandsbenken mandag ettermiddag. Da fikk politikerne høre om hvordan det står til i sørlandsk næringsliv og om næringspolitiske saker som medlemmene er opptatt av.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo

Fra NIKR stilte både avtroppende og påtroppende direktører, henholdsvis Anita S. Dietrichson og Geir Jørgensen. I tillegg næringspolitisk leder Roar V. Osmundsen. De forteller om et godt møte med folkevalgte som stilte mange spørsmål. Dietrichson kunne fortelle at bedriftene ser lyst på fremtiden.


- Omlag 40 prosent svarte i en undersøkelse at det går bedre enn forventet, mens bare ti synes det verre enn man håpet. Samtidig oppgir 67 prosent av de tror på høyere aktivitet i 2019 enn i 2018, sier Dietrichson.


Tallene er fra en undersøkelse Næringsforeningen gjorde i august-september der man spurte om hvordan bedriftene går økonomisk og om flere næringspolitiske saker.


- 37 prosent oppgir at de vil ansette flere neste år. Men selv om aktiviteten er økende, oppgir flere at det er press på marginene, sier Dietrichson.


Det var en så å si fullsatt sørlandsbenk som ønsket velkommen. Næringsforeningen fikk en halv time til å presentere sine funn. Stedet var Ansgarskolen, der stortingspolitikerne hadde mange møter med ulike representanter fra Sørlandet. Om kvelden deltok de på jubileumsfesten til skolen.


Arbeidskraft


Oppgangen i næringslivet gir seg uttrykk i kamp om kvalifisert arbeidskraft, enten det er med fagbrev eller høyere utdannelse. Osmundsen kunne fortelle at tilgang på kvalifisert arbeidskraft er en av de viktigste faktorene for medlemsbedriftene.


- Bedriftene deler bildet også folkevalgte på ulike nivåer ser: Vi må satse på utdannelse, både fag og høyere utdannelse, samtidig som man fortsetter arbeidet med å redusere antall dropouts, sier han.


Osmundsen pekte i presentasjonen på at en av de store globale trendene med digitalisering vil utfordre også det eksportorienterte næringslivet på Sørlandet.


- Det blir færre og færre jobber for de uten noen formell kompetanse, sier han.


Tilgang til kompetanse handler også om at kloke hoder ønsker å bo i landsdelen. Osmundsen kunne samtidig fortelle Sørlandsbenken at næringslivet selv innrømmer de er for innadvendte når de ser etter nye ansatte: 62 prosent svarte at for mange bedrifter ansetter i for stor grad folk de kjenner fra før.


Dette vakte oppsikt.


- Vi lovet å jobbe videre med tematikken, sier han


Osmundsen gav politikerne flere saker som medlemmer med ulike bakgrunn trekker frem:




  • Sikre god sammenslåing både av fylkene og kommunene. Næringslivet er spent på den rollen fylkeskommunen får overfor næringslivet.

  • Sterkere kontroll av brudd på HMS i håndverksbransjen (for å sikre at man konkurrerer på like vilkår).

  • Prioritere veiutbygging.

  • Arbeide for forenkling av plan- og bygningsloven.

  • Arbeide for flere statlige arbeidsplasser til regionen.

  • Økt innovasjons- og omstillingsevne.

  • Få på plass Byvekstavtalen. Flertallet aksepterer at man må betale for ny vei, men dras for eksempel bomsatsene for høyt, går mange som stiller seg nøytrale over til å bli mot.

  • Mer av det gode samarbeidet som allerede er etablert i blant annet klyngene.


- 38 prosent er mot veiprising, mens 25 er for og 37 nøytrale, sier Osmundsen.


Temaet var høyaktuelt under presentasjonen fordi KrF har foreslått dette.


- Hans Fredrik Grøvan (KrF) påpekte i møtet at veiprising gir en annen inntektsfordeling enn bommer gjør, fordi det er annen kjøring som prises enn i bommene. Politikerne oppfordret også NIKR til å jobbe mer med temaet useriøse aktører i bygg- og anlegg, sier Osmundsen.


Ros


NIKR tok opp samferdsel, der medlemmene særlig trekker frem ny E39, ny Kjevikvei, flere avganger på Kjevik, Gartnerløkka og Ytre Ringvei.


- Det viktigste samferdselsprosjektet er ny E39 mellom Kristiansand og Mandal. Men da altså fra byen, ikke Grauthelleren. At prosjektet er i gang er også tydelig skryt tilbake til politikerne for at veien kommer. Men det er viktig å sikre vei helt fra byen. Finansiering av Kolsdalen-Grauthelleren mangler jo. Samtidig er medlemmene opptatt av Ytre Ringvei, selv om vi vet at det er en armlengdes avstand mellom de folkevalgte og Nye Veier, så var det viktig å ta dette opp, sier Osmundsen.


I en annen sak Næringsforeningen skrøt av politikerne, var utsettelsen av ny beregningsmåte for bilavgifter.


- Oppfordringen fra Åshild Bruun-Gundersen (Frp) var at bilbransjen må rapportere inn de faktiske konsekvensene av ny beregningsmåte, før de nye metodene trer i kraft fra 2020, sier Osmundsen.


 
facebook