Porsche lanserer sin første helelektriske bil
- Den typiske kjøperen er menn og kvinner med sans for kvalitet, estetikk og en god kjøreopplevelse. Det er ingen tvil om at Taycan tar Porsche inn i et nytt segment. Kanskje på to nivåer, for den appellerer både til de som ønsker å kjøre elektrisk, og den har også appell i kraft av at man ikke må betale avgifter på den. Det er jo ganske oppsiktsvekkende for en Porsche, sier Jesper Elimar Krumm, plassjef hos Porsche Senter Sør.
Porsche versus Tesla?
- Jeg tror nok Porsche-kjøperen i all hovedsak, fortsatt, er bilinteressert. De kjøper en elektrisk utgave av en bil de har drømt om lenge mens Tesla-kjøperen i hovedsak er teknologi-interessert. For å gi et eksempel på dette får vi tilbakemeldinger fra kunder som prøver Taycanen på bane i utlandet. De sammenligner den med en 911. Kjøreopplevelsen, kvaliteten, måten den er bygd på og den kontakten man får med veien er langt mer i sentrum, sier Krumm.
Mange forbinder Porsche med en god motorlyd. Naturlig nok lager ikke Taycan den lyden, så hva nå?
- Det finns Porsche-entusiaster som nærmest syns at det er helligbrøde uten god motorlyd, men verden må jo gå videre og man må jo ikke stille seg i veien for utvikling. Vi må gjøre noen grep og da er det de store talls lov som gjelder. Bilbransjen blir pekt på, og selvfølgelig må vi gjøre noe. Dessuten har mange bil, så det er faktisk ett av de områder hvor man selv kan gjøre et valg i forhold til bærekraft, tilføyer Krumm.