Øk salget med digital markedsføring
Vi har erfart at svært mange er usikre på hvordan kanalene skal brukes og hva man skal skrive for å tiltrekke kunder og få salg. Intern kompetanse er viktig og vi har sett at når vi hjelper kunden med gode råd og kompetansebygging, blir kunden selv i stand til å gjøre mye på egenhånd. Vi kan heller vi med råd og innspill underveis.
Noen av grepene vi gjør er å sette opp «riggen» først slik at vi har verktøyene klare. Det innebærer blant annet å få på plass Facebook business manager, konverteringspixler fra Facebook på nettsiden, oppsett av Google tag manager og Google adwords, samt oppsett av et godt e-postsystem som for eksempel Campaign Monitor.
Ofte har vi startet med å bygge det man kaller «audiences», der konverteringspixlene bygger opp en database over brukere som besøker siden din, og så kan vi pushe budskap ut til disse via retargeting. Det gir ofte god effekt, blant annet har vi sett dette hos Beckmann. Ser man på en spesiell skolesekk på nettsiden, dukker annonser for denne opp på facebook. Du tror det kanskje ikke, men dette funker.
En annen ting vi ofte gjør er å lansere konkurranser via nyhetsbrev pop ups på nettsiden der målet er å samle mest mulig epostadresser. For Babybanden samlet vi på det meste flere hundre adresser hver dag. Disse adressene benytter vi igjen til å pushe salgsutløsende budskap, og vi har sett konverteringsrater på over 14% på slike kampanjer! Det gir salg.
Ofte ser vi at nettsiden kan være dårlig egnet som mottaker for all trafikken kampanjene skaper, og da skreddersyr vi landingssider der budskap i annonser er matchet opp.
Om du ikke driver nettbutikk direkte, kan du likevel skape økt salg gjennom å få gode leads. Det er da kunder som spesifikt er interessert i dine produkter eller tjenester som tar kontakt via et skjema på nettsiden / landingssiden.