Nytt rederi til Kristiansand havn
- Det er avgjørende og viktig å få Kystverket med på dette med deres støtteordninger. Kristiansand havn er veldig godt fornøyd med etableringen, men også spente på fremdriften – denne ruten er noe som skal bygges opp over tid, sier Aglen, som poengterer at et av havnas viktige formål er å få mer gods over fra vei til sjø, noe som denne oppstarten underbygger.
Det er bred enighet om at den nye ruten som starter opp med ett ukentlig anløp, hver tirsdag fra Kristiansand havn, er avhengig av regionens transportkjøpere for å lykkes.
- Det snakkes ofte om betydningen av å overføre gods fra vei til sjø og bane. Skal vi lykkes med det er vi avhengig av tilbud som er konkurransedyktige på pris, ledetid og frekvens, sier Daniel Wigh, leder av ressursgruppen for transport og logistikk i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.
- Viasea vil med dette nye tilbudet bidra til å styrke sjøtransportens konkurranseevne. Når Viasea velger Kristiansand, øker frekvensen mot Europa i Short sea-segmentet, det gjør det lettere for transportkjøperne å velge sjøen som transportform, understreker Wigh.
Han mener også det er positivt at de velger avgang på tirsdager.
- Det vil gjøre at man kan laste containere mandag morgen for så å levere mot slutten av uka i Europa.
Næringsforeningen ønsker Viasea og deres tilbud til regionens næringsliv velkommen til Kristiansand. M/S Carla kommer fra Oslo, går via Kristiansand og videre til havn i Nederland. Ruten har fått støtte fra Kystverket og kan fjerne inntil 6000 trailere pr år fra veiene mellom Oslo og Kristiansand. Det ventes stor økning i godsmengden på denne strekningen, og denne linjen vil ikke utkonkurrere eksisterende transportører – men ta hånd om volumøkningen på strekningen.
- Viasea er et av tre rederier som i år har fått støtte fra Kystverket. Støtten er gitt fordi prosjektet er innovativt, miljøvennlig og søknaden var informerende og godt skrevet. Kystverket har stor tro på at dette er et tilbud regionens transportkjøpere vil ha stor nytte av, sier Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør i Kystverket.
FAKTA:
ColliCare har hovedkontor i Moss, og omsetter i 2018 for 1,4 milliarder.
Viasea – norsk rederi med ColliCare som hovedeier. De driver short-sea linjer, et sjøfraktalternativ til biltransport. Startet oktober 2016 med linje fra Nederland til Moss. I dag har de eget skip som går fra Gdynia-Oslo som også kan tilby Russland, Finland og de baltiske stater. De frakter blant annet ved fra Baltikum.