Nærmer seg milliardomsetning
Han står midt på gulvet på lageret i selskapets nye lokaler på toppen av Mjåvann i Songdalen kommune. Totalt har de nå 14.000 kvadratmeter til rådighet i det nye bygget.
I 2016 hadde Brandsdal Group AS et resultat før skatt på 29 millioner kroner. Inneværende år vil man ifølge finansdirektør Kolbjørn Ertzeid omsette for rundt 800 millioner – mer enn noen gang tidligere. 75 prosent av dette beløpet kommer fra «rosabutikken» BliVakker.no og søsterselskapet Cocopanda, som er etablert i Danmark, Sverige, Finland og Tyskland. I tillegg består konsernet av Netthandelen.no, klesbutikken Brandsdal of Norway, samt InGarden, som selger utemøbler.
- Rosabutikkene har bare gått oppover hele veien. Det vil si, i Danmark har vi en lavere omsetning i år enn i fjor, og det er første gang det har skjedd. Netthandelen, som for noen år siden sto for 98 prosent av omsetningen, står nå for cirka femten. Den gikk kraftig i minus i et par år, men vi har gjort noen endringer, og nå skal vi klare å gå i pluss igjen, sier Ertzeid.
Samhandling
De nye lokalene gjør både produksjon og utvikling mer effektiv, slår de to direktørene fast. I det forrige bygget, litt lenger ned på Mjåvann, var folk spredt utover tre etasjer. Nå ønsket de kortest mulig avstander mellom avdelingene.
[caption id="attachment_10986" align="aligncenter" width="800"] Det er Blivakker. no, hvor Rikke Sætereng jobber ved pakkedisken, som står for 75 prosent av inntektene i konsernet Brandsdal Group.[/caption]
- Vi er veldig glad i ordet samhandling. Og i IT-avdelingen er alle gode på prosessforståelse, i tillegg til sin tekniske kompetanse. De skjønner hvordan alle systemer fungerer, slik at de kan hjelpe de andre avdelingene på best mulig måte, forklarer Godtfredsen.
- Vi tenker mye på hvordan vi til enhver tid kan effektivisere driften, supplerer Ertzeid.
- Mange av våre ansatte synes det er gøy å prøve nye ting. Eksperimentere litt, forteller finansdirektøren, mens et par trucker suser forbi med sine skreddersydde plukk-kasser som gjør det mulig å hente varer til over 50 kunder av gangen.
Suksesshistorier
IT-sjef Godtfredsen forklarer at man har valgt å ikke automatisere driften på lageret, men i stedet legge pengene i å gjøre systemene og prosessene så effektive som mulig med menneskelig arbeidskraft.
- Når de som jobber her har noen gode ideer, setter de seg ned sammen med oss på IT, og så prøver vi noe nytt hvis vi ser at det er hensiktsmessig å gjøre ting på en annen måte. Og vi lykkes i mange tilfeller - ikke alle, men vi har mange suksesshistorier om hvordan vi har økt effektiviteten de siste årene. Noe av det som gjør oss litt unike, fra et systemperspektiv, et at vi lager systemer selv her på huset. Det gjør at vi kan implementere endringer uten å gå gjennom flere beslutningsledd og leverandører. Vi får inn endringsønskene fra kolleger tvers over gangen og så implementerer vi fortløpende ut ifra gitt prioritering, forteller IT-sjefen.
Han trives godt i en jobb med mange utfordringer å ta tak i.
- Det er gøy og interessant å være i en bedrift som ønsker å være nyskapende og frempå. Det er mye ansvar, og mye frihet. Ansvaret, det at man får ha en nøkkelrolle i et slikt selskap, er noe av det som gjør det spennende.
[caption id="attachment_10987" align="aligncenter" width="800"] Ifølge IT-sjef Dag Øyvind Godtfredsen har man ikke automatisert driften på lageret, men i stedet lagt pengene i å gjøre systemene og prosessene så effektive som mulig. - Vi lager systemer selv her på huset. Det gjør at vi kan implementere endringer uten å gå gjennom flere beslutningsledd og leverandører.[/caption]
Etikk
I løpet av selskapets 20-årige historie har det også blitt stilt et og annet etisk spørsmål utenfra, for eksempel i forbindelse med parallellimport - det å kjøpe merkevarer fra andre leverandører enn de offisielle salgskanalene.
- En vare som er ment for det europeiske markedet kan fritt omsettes i hele Europa, det er fullt lovlig, og mange gjør det. Så lenge man er sikker på at varen er ment for det europeiske markedet, så er det ingen betenkeligheter med det. Og per i dag er det cirka to tredjedeler av produktene du ser her som er rett fra de som sitter på rettighetene. De leverandørene vi kjøper fra i Europa har vi strenge avtaler med, hvor det står i klartekst hva som er kravene for at vi skal kjøpe fra dem, sier Ertzeid.
- Dersom vi hadde gjort dumme valg, ville kundene sagt tydelig fra i sosiale medier og på diverse nettsteder for kundetilfredshet, konstaterer han, og minner om at BliVakker.no ble kåret til norske netthandelkunders favorittbutikk for tredje år på rad i 2017.
Holde forspranget
I disse dager åpner Bransdal Group en ny Cocopanda-butikk i Østerrike. Neste år står Nederland og Belgia for tur. Kolbjørn Ertzeid slår fast at konsernet ønsker å fortsette veksten de nærmeste årene.
- Når det gjelder BliVakker-konseptet, så er det er såpass mange aktører på markedet at man må være en viss størrelse for ikke å bli spist opp. Det er et poeng å ha en vekst for å klare å holde forspranget. Og vi skal klare å bikke en milliard i omsetning i løpet av et par års tid, det har vi klare ambisjoner om.