Slik ønsker arkitektfirmaet Helen & Hard at det nye museet på Odderøya skal se ut. Foto: Helen & Hard

Nå er det fylkesmuseets tur

06.09.2021 | Kronikk: Trond Backer, administrerende direktør Næringsforeningen
Tiden er inne for å realisere de spennende planene for et kulturhistorisk museum i Nodeviga.
Cultivas avgjørelse om å bevilge 60 millioner til nytt Vest-Agdermuseum i Nodeviga, er en god beslutning for byen.

Flere har ytret seg positivt, blant annet EBA Agder, Kvadraturforeningen og Visit Sørlandet. Byggingen vil på kort sikt være viktig for å gi oppdrag til lokal byggebransje slik EBA fremholder, men effektene på lang sikt er langt større.

Vi er enige med Visit Sørlandet og Kvadraturforeningen som mener planene er en viktig del av et arbeid med å bygge regionen som kulturdestinasjon. Funnene om betydningen kultur har for turister, er ikke unik for Norge. I Danmark har et skifte til å gjøre landet til en kulturdestinasjon pågått i flere år og blitt helt sentralt i strategien for å få flere turister hele året. Forskningen som Dansk Industri har gjort i dette arbeidet, viser at satsing på kultur og opplevelse er lønnsomt, ikke en utgift, på grunn av ringvirkningene det genererer både i turismen og ved at egne innbyggere bruker tilbudene med de ringvirkninger det gir. Tall fra før koronaen viste at 4,5 millioner av turister til Danmark besøkte et museum. Og særlig kulturhistoriske museer er mest populære. Selv om nordmenn identifiserer seg med naturen vår, så ser vi også her at turistene søker til opplevelser når de er på ferie.

For Sørlandet og Kristiansand er det nå viktig å styrke turisme som en helårssatsing. Dette arbeidet har pågått en god stund. Sentralt for å lykkes er å styrke blant annet satsingen på opplevelser. Dette er enda viktigere på årstidene da solen ligger lavere på himmelen enn den gjør i juli.

Planene i Nodeviga er særdeles spenstige, og de gjør om bruken av allerede bebygde områder. Bygget utmerker seg arkitektonisk og innbyr til bruk av området også utenfor åpningstidene (inkludert museumstaket). Like viktig er innholdet og aktivitetene som vil dokumentere og vise vår felles historie på Sørlandet, fra Sol i Søgne til i dag, med både faste og temporære utstillinger. I dag er det gode utstillinger som Kristiansand og regionen ikke får, fordi vi ikke har lokaler som er egnet til å huse dem.

Turister kjenner ikke kommunegrenser når de skal finne opplevelser. Samtidig har pandemien vist oss hvor sårbare vi er for turiststrømmene i juli. Realisering av museet i Nodeviga vil være et viktig steg videre i den viktige satsingen med å øke antall turister gjennom hele året. Det vil også være i tråd med den bærekraftstrategien som turistsatsingen bygger på: vi kan ta imot flere kortreiste turister utenom sommeren uten at vi lider under overturisme.

Satsingen på Odderøya er videre i tråd med Cultivas vedtekter om å styrke lokale arbeidsplasser; opplevelse og turisme med de ringvirkningene de har, er to av de benene vårt lokale næringsliv står på.

Vi har nevnt hva satsingen betyr for turisme, men museet har en strategi som vil involvere alle som en møteplass for alle som bor her. I en brytningstid om kampen om fakta, har museene en økende rolle i samfunnslivet. Slik det fremgår av museumsmeldingen som ble vedtatt i Stortinget i år, så nyter museene en unik tillit i sin formidling av kunnskap. Her vil betydningen til museene bare blir større i årene som kommer. Ved lanseringen av museumsmeldingen i mars, der satsingen på Odderøya ble nevnt spesielt, oppsummerte kulturminister Abid Raja det slik: «Kanskje er det tilliten som er museenes største kapital i vår tid.»

Tiden er inne for å sette spaden i jorda i Nodeviga.
facebook

Relaterte saker