Medco dinHMS kjøper Frisk i Nord i Hammerfest
Navnebytte i nord
Samvirkelaget Frisk i Nord hadde 66 andelseiere. Alle disse overfører andelene sine til Medco dinHMS-konsernet. Samtidig endrer virksomheten navn til Medco dinHMS Hammerfest.
– Navnet reflekterer satsingen vår i regionen. Medarbeiderne som arbeider i Hammerfest vil få ansvar for arbeidet i regionen og vil få støtte fra andre deler av konsernet. Med utgangspunkt i Rogaland har vi tradisjonelt vært en viktig samarbeidspartner for olje- og gassnæringen. Som eneste bedriftshelsetjeneste i Hammerfest, skal medarbeiderne her blant annet arbeide tett med våre kunder som har ansatte som arbeider ved basene i Hammerfest, i Barentshavet, i tillegg til å fortsette å levere tjenester til de tidligere andelseierne og tilby tjenester overfor bransjer vi allerede har mye kompetanse på, sier administrerende direktør, Pål Lillebø.
Medarbeiderne i Finnmark får rundt 60 nye kollegaer ved syv kontorer i Oslo, Agder, Rogaland og Vestland.
– Økt samarbeid og tettere integrering av virksomhetene gjør at vi nå dekker Østlandet, Sørlandet og Vestlandet godt. Med oppkjøpet i Finnmark kan vi tilby flere store virksomheter et enda mer enhetlig og helhetlig tilbud på bedriftshelsetjenester, sier Lillebø.
Viktig HMS-fokus
Konsernet bistår sine oppdragsgivere i det forebyggende arbeidet for å redusere skader og sykefravær samt fremme trivsel på arbeidsplassen. I tillegg arbeider de sammen med ledere og medarbeidere på arbeidsrelaterte spørsmål og kompetanseheving innenfor HMS arbeidet.
– Koronaepidemien har ført til at HMS har kommet langt høyere på dagsorden, på grunn av smitteverntiltak, testing av medarbeidere og de psykososiale konsekvensene av nedstengninger, permisjoner og hjemmekontor, sier han.
Konsernet har hatt en betydelig vekst de siste årene. I dag bistår de blant annet hotell- og restaurantnæringen, inkludert kantiner og catering, industrivirksomheter både på fastlandet og offshore, matprodusenter, bygg- og anleggsbransjen, transportselskaper, brann- og redningsselskaper og en rekke kommuner samt virksomheter innenfor tjenesteytende næringer.
– For åtte år siden hadde vi en omsetning på 9,3 millioner. I 2021 vil den være på over 100 millioner kroner, og vi vil være den tredje største BHT-aktøren i Norge, med mål om å innta den viktige andreplassen, sier Pål Lillebø.