Med taket fullt av solceller
Tean i tanga
Navnet på fabrikken er inspirert av sørlandsvisa «Gorine, skjærgårdens datter». I tillegg til majonesbaserte salater og dressinger, satser de også på andre produkter som pizzabaguetter og toast.
– Det begynte med at min bror Ove og jeg drev i dagligvarebransjen, og eide flere butikker på 1980- og 1990-tallet. I den spede begynnelsen laget vi majonesbaserte salater som ble solgt i butikkene vi eide, og i år 2000 startet vi opp Maxi Catering som dannet grunnlaget for Gorines. Vi skiftet navn til Gorines i 2007, og Maxi Catering ble et rent cateringselskap som forsyner både privat- og bedriftsmarkedet med alt fra snitter og smørbrød til festmat for enhver anledning, forteller Svendsen.
[caption id="attachment_22585" align="alignnone" width="771"] Sathing Cungham fra Burma er i full sving med å pakke fiskekaker som skal sendes ut i butikker og senere havne på middagsbordene. - Jeg har jobbet her i seks år og trives godt, forteller Cungham.[/caption]
I 2013 ble Gorines deleier i Engerviks Fabrikker på Lindesnes, som de overtok hundre prosent fra 2017. De fikk med seg alle de ansatte fra Lindesnes til Lillesand.
– Vi er veldig heldige som har så mange dyktige ansatte hos oss, de står virkelig på for å lage de gode produktene våre. Og vi har flere ansatte som blir værende lenge i jobben. Fabrikksjefen vår har vært her i 30 år.
I dag er de 37 ansatte.
På flyttefot
Da hele Norge gikk i lockdown, flyttet Gorines inn i lokalene hvor de holder til i dag. I 2020 kjøpte de også Gourmet Compagniet, som holder til i Fredrikstad. Det tilførte Gorines en ytterligere vekst.
– Det var et år da det skjedde mye på en gang og det var store utfordringer og mye vi skulle hanskes med. Likevel hadde vi en vekst i 2020, og vi har rigget oss for de omstillingene vi må gjøre. Vi erfarte at det gikk mye av produktene som ble solgt i butikkene i koronaåret, men desto mindre til hoteller, restauranter og catering. Vi leverer også til Forsvaret og institusjoner, forteller Svendsen.
Convenience-avdelingen, med toast, pizzabaguetter og mat som spises i farten, har alene en omsetning på rundt 9 millioner i året. Og bedriften vokser stadig.
– I 2015 hadde vi en omsetning på 58 millioner. I 2020 omsatte vi for 103 millioner, og den fine utviklingen fortsetter inn i 2021 som vil ende med en vekst på rundt 30 prosent i forhold til 2020. 64 prosent av produktene våre selges gjennom andre enn egne merkenavn, blant annet gjennom dagligvare. Vi leverer majonessalater under eget navn i Agder, Rogaland, Vestfold og Telemark, og vi produserer også lignende salater som selges andre steder i landet, gjennom Gorines, sier Svendsen.
[caption id="attachment_22587" align="alignleft" width="328"] Siangling Nam fra Burma smiler når han treffer oss på jobb i produksjonslokalet.[/caption]
Opptatt av bærekraft
I det nye bygget har Gorines hele 9000 kvadratmeter å boltre seg på.
– Vi har valgt å ha en satsing på bærekraft, blant annet gjennom å ha solceller på taket, batteribanker og brønner boret ned i bakken, hvor vi tar vare på kaldtvann til kjøling. Vi bruker strøm likevel, men sparer mye energi på denne måten. Vi ser blant annet at dette bygget drives langt mer energivennlig enn for eksempel Engerviks gamle fabrikker på Lindesnes, selv om vårt nye produksjonsanlegg er langt større, forteller Svendsen.
Energien som de ikke bruker selv selges på nettet. De har tidligere fått nesten elleve millioner i støtte av Enova til sitt energieffektive produksjonsanlegg. Beregnet strømsparing er på rundt 1 250 000 kWh per år.
– Bærekraft handler også om etisk handel og bærekraftig fiske, og det er både myndighetskrav om sertifisering og krav som industrien selv stiller til oss. Vi jobber etter FNs bærekraftsmål, og det handler også om hvordan vi produserer maten, om råvarene og om mindre emballasje, sier han.
Vil vokse
– Hvilke framtidsplaner har dere?
– Vi har bygd en svært moderne matfabrikk med god kapasitet, så målet vårt må være å vokse og fylle opp fabrikklokalene med enda mer produksjon til større deler av det norske matmarkedet. Vi er opptatt av god smak på produktene og av å kunne gjøre kundene fornøyde. Nye dressingvarianter samt steinbitburger og skreiburger er noen av de nyeste produktene våre, og vi jobber også med å utvide sortimentet av tilbehørsprodukter, deriblant syltede produkter som rødløk, rødkål, gulrot med mer, forteller styreleder Are Verås.
Og lurer du på om det går mye av egne produkter i lunsjen, er svaret ja.
– I dag ble det brød med brunost og rekesalat, sier Øyvind Svendsen med et smil og legger til:
– Men ikke på samme skiva.