Oversiktsbilde av Kristiansand Havn.

Må ta en avgjørelse i høst

17.08.2018 | Roar Osmundsen
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen (NIKR) støtter rådmannens anbefaling om at konteinerhavna flyttes fra Lagmannsholmen til Kongsgård/Vige – og at en avgjørelse tas i høst.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Mandag 13. august ble saksutredningen til kommuneplan for Havneområde nord, Kongsgård-Vige klar for annengangs behandling.

I saksutredningen anbefaler rådmannen at Bystyret går videre med planene om en flytting av konteinerhavna. Kommunen henviser til vedtatte planer. Samtidig anbefaler rådmannen å ikke følge innsigelsen fra Bane Nor om å bygge jernbane fra Langemyr til Kongsgård/Vige.

- Vi er glade for den tydelige anbefalingen som rådmannen gir politikerne. Det er viktig med forutsigbarhet i denne saken. Vi vet at dagens havn på Lagmannsholmen ikke har fremtiden for seg – til det er seilingsdybden ikke tilstrekkelig for å ta i mot de konteinerskipene som vil anløpe i de kommende år, sier Anita S. Dietrichson, administrerende direktør i Næringsforeningen.

For Næringsforeningen i Kristiansandsregionen er det viktig med forutsigbarhet for næringslivet. Det er også svært viktig å ha en konkurransedyktig havn i Kristiansand, noe en videre utvikling av Kongsgård/Vige legger opp til. Dietrichson peker på at området fra Varoddbrua til stadion er regulert til havn. Det er snakk om å legge til rette for at konteinerne også kan være der. Nærhet til europaveien gjør at stor trafikkmengde kan gå ut fra sentrum.

- Ved å flytte konteinerne ut av sentrum og etablere en konkurransedyktig havn i Kongsgård/Vige, bevarer Kristiansand havn sin viktige funksjon for regionens eksportbedrifter. Samtidig frigjør vi sentrale deler av sentrum til boliger og kontorer, og muliggjør utbedringene langs Vestre Strandgate og Gartnerløkkaområdet. Disse er allerede planlagt, noe vi ser i at også Lagmannsholmen er satt av til byutvikling og ikke havn i gjeldende kommuneplan. Skal byen klare å nå målene om 15000 bosatte i Kvadraturen og holde ned bilkjøringen, må man bruke blant annet de 55 dekarene som er på Lagmannsholmen, sier Dietrichson som tilføyer:

- Så her handler det om å holde seg til det løpet man har lagt opp til, og ikke eksperimentere. Husk at Sørlandet er en av landets største eksportregioner,.

Saksutredningen viser til støyberegninger som viser at flere boliger vil bli rammet av støy ved å utvide konteiner-aktiviteten i Vestre havn, enn å flytte den til Kongsgård/Vige.

- Det viser at politikk handler om å velge både mellom gode og onder. Dessuten vet vi jo at det kommer ny teknologi som gir mindre støy. Operatørene i havna lover utslippsfrie kraner og trucker i en ny havn. Løsninger for å gjøre disse selvgående er på gang. Også derfor ser vi ikke at det er hensiktsmessig å bygge jernbane. I stedet må vi se saken i sammenheng med bygging av Ytre Ringvei, slik at denne kan gi forbindelse mellom havna og jernbanen. Husk at de fleste konteinerne uansett ikke skal på jernbanen, sier Dietrichson.

Den politiske debatten begynner for alvor 6. september i Byutviklingsstyret, før den kommer i havnestyret 11. september, formannskapet 26. september og til slutt Bystyret 24. oktober. Direktøren håper nå politikerne bruker anledningen til å gi ro i saken og gå for tidligere vedtak.

- Funksjonsfordelingen mellom Vestre havn og Kongsgård/Vige ble vedtatt i 2005, før man i 2012 så at det var dyrt å fylle ut i havet og flytte konteinerne til Kolsdalsbukta. Da ble det klart at Kongsgård/Vige er beste alternativ. Vi må ha et vedtak nå så detaljene for ei ny havn kan planlegges – og den viktige debatten om hva Lagmannsholmen skal brukes til kan begynne, avslutter Dietrichson.

Mer info:

Anita S. Dietrichson, adm. dir. 911 64 883

Roar Osmundsen, næringspolitisk leder, 412 44 323
facebook