LOS er blant Norges mest bærekraftige bedrifter
- Årets resultater i Norsk bærekraftbarometer var inspirerende og hyggelig lesning. Bærekraft og miljø er viktig for LOS - og vi er stolte over at kundene gir oss denne gode tilbakemeldingen. Det viser at kundene legger merke til at LOS er en pådriver for grønne energiløsninger, og at vi når frem med vår kommunikasjon. I fjor fikk vi 69,4 i bærekraftscore, og i årets måling styrker vi denne scoren til 71,2. Det gir oss en 18. plass nasjonalt blant alle merkevarer som er målt, og en 2. plass i energibransjen, forteller Tone Tversland, leder for marked og kommunikasjon i LOS.
Sporveien best
4670 personer har sagt sin mening om totalt 150 norske bedrifter på forbrukermarkedet i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft. Og dommen? Nordmenn mener Sporveien T-banen er best på bærekraft.
– Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.
Les mer om bærekraftbarometeret her.
Pådriver for energivennlige løsninger
Fokuset på bærekraft hos LOS handler både om at selskapet ønsker å gjøre mer selv, men også tilrettelegge for at kundene kan ta bærekraftige og gode energivalg.
- Vi er opptatt av å sette minst mulig fotavtrykk på miljøet i alt vi gjør. Derfor har vi i en årrekke vært sertifisert Miljøfyrtårn - og vi søker å være i front med smarte og klimavennlige energiløsninger for kundene våre, forteller Tversland.