SPENN
Så langt har fusjonen mellom Norgesplaster i Vennesla og Snøgg på Mosby gått over all forventning. Tone Mosberg, produksjonssjef hos Norgesplaster (t.v.), Administrerende direktør Per Turnes hos Norgesplaster og Karen Jebsen Lundal, markedsansvarlig hos Snøgg, gleder seg til de to bedriftene samlokaliseres i oktober.

Limet i bygda

01.09.2017 | Tekst: Heidi Ditlefsen, Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Norgesplaster i Vennesla vil nå større kjøpegrupper etter sammenslåingen med Snøgg. Målet er å skape en trygg arbeidsplass i bygda, selv om de eksporterer til 25 land.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
– Fusjonen kom på plass 16. juni. Nå er det vi, og ikke oss og dem lenger, sier Per Turnes, administrerende direktør i Norgesplaster, fornøyd.

Allerede i 1957 oppsto de første tankene om å slå sammen de to tradisjonsrike bedriftene. Både Norgesplaster, som leverer produkter for sårbehandling, og Snøgg, som er markedsledende på førstehjelp og medisinsk forbruksmateriell, er avleggere av Høie Fabrikker som i flere år ble drevet av Jebsen-slekten.
Vi har samarbeidet mer enn vi har konkurrert

– Jeg vet at oppkjøp har blitt diskutert flere ganger ved frokostbordet til familien Jebsen. To ganger tidligere har det vært forsøkt, men har strandet på grunn av økonomiske forhold, sier Per Turnes.

De siste sju årene har Norgesplaster hatt lokalt eierskap. Turnes mener tidspunktet for sammenslåing er mer riktig enn noen gang.

– Vi driver i samme bransje, men har få konkurrerende produkter. Vi har samarbeidet mer enn vi har konkurrert og utnyttet hverandres produkter og markeder godt, sier han.

En trygg arbeidsplass

Norgesplaster omsatte i fjor for 100 millioner. De har gått med overskudd helt siden oppstarten i 1938 og eksporterer til 25 land i hele verden. Cirka 60 prosent av produktene går ut av landet. Snøgg omsatte i fjor for 50 millioner. Mosby-bedriften selger cirka 2/3 på det norske markedet mens resten er eksport.

Per Turnes sier oppkjøpet av Snøgg gjør bedriften mer konkurransedyktig. Norgesplaster kan nå tilby et bredere sortiment og nå større kjøpegrupper.

– Vi har også lokale eiere som interesserer seg for regionen. Vi vil bygge en trygg arbeidsplass her i Vennesla selv om vi eksporterer til 25 land, sier han.

[caption id="attachment_10407" align="aligncenter" width="800"] F.v. Hilde Smiseth, Britt Aabel og Anna Ellingsen på laben. [/caption]

Karen Jebsen Lundal, markedsansvarlig i Snøgg, sier både hun og de andre ansatte ser fram til å flytte til nabobygda.

– Vi gleder oss til å flytte til Vennesla. Så langt har sammenslåingen gått over all forventning, sier Jebsen Lundal, for øvrig oldebarnet til Oscar Jebsen som kjøpte Høie Fabrikker i 1904.

Ingen oppsigelser

I oktober flytter salgs – og administrasjonsavdelingen ved Snøgg inn hos Norgesplaster på Måneglytt i Vennesla. I løpet av første kvartal 2018 følger produksjonen etter. Et nytt lager med 1250 kvadratmeter gulvareal nærmer seg ferdigstillelse. 15 kontorer skal også bygges om i tillegg til de eksisterende. Dermed skal det bli god plass til de 23 ansatte ved Snøgg også. Til sammen blir de da 60 ansatte.

Sammenslåingen har skjedd uten nedbemanninger.

– For familien Jebsen var det viktig at vi ivaretok de ansatte på Snøgg på best mulig måte. Nå har vi bygget en ny organisasjon hvor ingen er funnet overflødige. Dette til tross for at vi har dobbelt opp av de fleste funksjoner, sier Turnes.
Flere ansatte har jobbet i bedriftene i over 40 år

Karen Jebsen Lundal synes likevel det er litt vemodig at Snøgg blir historie.

– Samtidig er det min oldefar som startet begge bedriftene, og jeg synes det er fint at de nå kommer sammen igjen, sier hun.

[caption id="attachment_10406" align="aligncenter" width="800"] Reidun Svaland.[/caption]

Jebsen Lundal har tilbrakt utallige somre i produksjonen hos Snøgg. Blant annet pakket hun hodebandasjer sammen med ei venninne en hel sommer da hun var 14 år.

– Vi pakket manuelt og satt gjerne hele arbeidsdagen med dette. Jeg husker vi hadde på radioen og skravlet slik bare 14-åringer kan gjøre, minnes Karen Jebsen Lundal.

Faren hennes, Oscar Jebsen, var tredjegenerasjonseier i Snøgg. Også moren jobbet på fabrikken i mange år.

– Å vokse opp i en slik type bedrift var gøy. Jeg husker for eksempel at min far tok med seg HRL-dukker hjem så jeg kunne øve på hjerte - og lungeredning på stuegulvet, sier hun.

Lang ansiennitet

Den gang var det få kvinner i ledelsen og produksjonen hos de to bedriftene. Slik er det ikke lenger. Per Turnes anslår at bedriftens ledelse har like mange kvinner som menn.

– Jeg synes det er viktig med en balansert sammensetning, men det ligger ingen bevisst strategi bak. Vi velger den beste kandidaten uavhengig av om det er kvinne eller mann, påpeker Turnes.

Tone Mosberg ble ansatt som produksjonssjef hos Norgesplaster for ni år siden. Turnes husker at nyheten ble tatt imot med overraskelse. En kvinnelig produktsjef var virkelig noe helt nytt da.

Både Snøgg og Norgesplaster har høy gjennomsnittsalder og ansiennitet blant de ansatte.

– Flere ansatte har jobbet i bedriftene i over 40 år. Det tyder på at de trives og ser på bedriftene som attraktive arbeidsplasser, sier Per Turnes.

FAKTA

Navn Norgesplaster AS

Adresse Granliveien 21, Vennesla

På nett norgesplaster.no

Ansatte 60

Stiftet 1938

Administrerende direktør Per Turnes
facebook