Medlemsnytt
Fra venstre: Fagsjef Tommy Christiansen, Fabrikk- og produksjonssjef Kjartan Rønvik og markedsdirektør Markus Matsson.

Lanserer verdensnyhet

01.02.2019 | May Baagøe Brougthon - medlemsnytt
Sørlandschips ønsker å ta markedsandeler i ny markeder og lanserer nå sjokolade med biter av Sørlandschips.
- Lanseringen bygger på innsikten at mange allerede spiser Sørlandschips og sjokolade sammen og at sprøtt, salt og søtt er en veldig god kombinasjon – som vi her tilbyr på en helt ny måte. Vi har jobbet lenge med denne innovasjonen, som vi mener er den mest spennende innen sjokolade på veldig lang tid, sier markedsdirektør i Sørlandschips Markus Matsson.

Han sier videre at det er flere som har bakt ting inn i sjokolade, men så vidt dem bekjent er det ingen som har blandet biter av ekte potetchips sammen med sjokolade. Derfor kan det være en verdensnyhet.

Sammen med en belgisk sjokoladeprodusent har de laget et produkt de håper skal ta Norge med storm, og det er bestselgeren fra egen portefølje, chips med havsalt, du finner i sjokoladen.

-  Det var helt naturlig for oss å bruke sørlandschips med havsalt da det er det produktet som det klart selges mest av, og som vi mener gir den reneste smaken sammen med sjokoladen, sier Matsson.

Sjokoladeplaten vil være i salg i alle butikker i hele Norge fra uke åtte, og dette er et nytt produkt som de håper skaper nytt engasjement.

En lang reise

De har siden begynnelsen av 90-tallet hatt chipsproduksjon på Mjåvann, og i starten hadde fabrikken kun lokal distribusjon og en liten produktportefølje.  I 2000 gjorde de en relansering av hele konseptet, og sakte men sikkert har de tatt flere og flere markedsandeler. I 2018 hadde de 30 prosent av snacksmarkedet i Norge.

- Vi klarte å skille oss ut fra de andre aktørene ved at vi eksempelvis hadde hvite poser i stedet for fargede, litt mindre poser og humor på posene, forteller Matsson.

Og nå lanserer de altså et nytt produkt og går inn i nye markeder.

- Vi synes at dette er et spennende nytt innslag i sjokolademarkedet og vi håper at vi kan utvikle kategorien og at forbrukere vil sette pris på smaken og produktet, sier markedsdirektøren.

Fokus på de ansatte 

Fabrikk- og produksjonssjef Kjartan Rønvik forteller at de hele tiden streber etter å være i forkant og lage produkter som folk vil ha. Han har svar på selskapets jevne vekst.

- Vi har alltid hatt gründerånden i fabrikken - ønsket om å utvikle nye produkter hele tiden. Og det er derfor veksten har kommet jevnt og trutt.

Som fabrikksjef er det også viktig for Rønvik at de ansatte brenner for jobben og føler de kan være seg selv, samt at de har riktig folk på rett sted og gammel kompetanse blandet med ny.

- Hos oss henger respekten for mennesket veldig høyt. Vi tror på mangfoldet, sier Rønvik.

Han fortsetter:

- Alle disse tingene må være på plass for at man skal klare å holde produksjon, innovasjon og fremdrift på høyt nivå.

Når spørsmålet stilles om det er flere ting på gang smiler begge lurt, og sier at de har mer på lager som vil bli lansert i løpet av 2019.
facebook