Lærer prosjektledelse ved å lage drømmemaskiner
De samarbeider om emnet "My Machine" med Fakultet for Teknologi og realfag.
Sem forklarer:
- Innovasjon, nyskaping og tverrfaglighet, er krevende. Samtidig er det denne kompetansen vi kanskje trenger for å tenke smartere rundt grønne løsninger og utnytte ressursene våre på en mer bærekraftig måte enn det enn det vi gjør i dag – også de vi ikke vet om. Gjennom prosjektet og det praktisk/teoretiske emnet MyMachine - Prosjektledelse fra idé til prototype forsøker UiA å gi både barn, yrkesfagelever og studenter hver på sin måte glede over, og kompetanse, i å skape nytt og lede tverrfaglige nyskapingsprosjekt. Dette gjennom å realisere såkalte drømmemaskiner - oppfinnelser funnet opp av barn. På veien bidrar mentorer fra støttepartner Glencore Nikkelverket med kompetanse på prosjektledelse. Studentene leder hele prosessen fra idé til prototype, og sitter igjen med prosjektlederkompetanse, nettverk og en praktisk forståelse av hvordan faget brukes i hverdagen.
Relevant kompetanse
Når yrkesfagelevene og ingeniør- og kunstfagstudentene involvert i Mymachine går av med pensjon i 2075+, befinner vi oss i et ganske annerledes samfunn, med sannsynligvis en ganske annerledes teknologi tilgjengelig. Kompetanse i å tenke nytt, være kreativ og lede tverrfaglige nyskapingsprosjekt er det imidlertid relativt trygt å anta at vil relevant frem til 2075.
Under forrige ukes besøk ved Glencore Nikkelverket fikk årets kull av MyMachine studenter og elever fra Teknologi- og industrifag fra Dahlske videregående skole i Grimstad innsikt i hvordan Nikkelverket håndterer sine utviklingsprosjekter, både nylig gjennomførte og pågående. Blant annet fikk de innsikt i den pågående utviklingen av Glencore Nikkelverk sin nye kobberfabrikk, hvordan de har jobbet med 3D visualisering, prototyping/pilotfabrikker, forenkling av prosessen, automatisering av manuelle oppgaver, sikkerhet og det tverrfaglige samspillet mellom forskningsavdeling, prosjektavdeling og produksjon.
- Gjennom tverrfaglig samarbeid, med inhouse kompetanse fremfor eksterne konsulenter, har Nikkelverket klart å utvikle ny energieffektiv teknologi, og ifølge MyMachine mentorene fra Nikkelverket, kanskje også en norsk/nordisk flatere arbeidskultur hvor det er mulig å få til et slikt tverrfaglig samarbeid, forteller Sem.
Nyttig erfaring
- Prosjektledelse kan ansees som en tilfeldig profesjon basert på at det ofte settes en person til å lede et prosjekt uten at vedkommende har gjort det før eller har noen formell utdannelse eller kursing innen emnet. Det at studentene her får prøvd seg som prosjektledere med reelle problemstillinger som sikkerhet, planer og budsjett og ikke minst tverrfaglig ledelse på tvers av kompetanser og forutsetninger, tror jeg er veldig nyttig for de å ta med seg videre. Både for det resterende utdanningsløp, men også når de senere skal ut i arbeidslivet, sier prosjektleder Stein A. Frostad ved Glencore Nikkelverk.
Det er mye som skiller Nikkelverkets store utviklingsprosjekt og å utvikle fungerende prototyper gjennom MyMachine, men også en hel del lar seg relatere. Behovet for å håndtere usikkerhet, tverrfaglighet, teknologisk utvikling; å være adaptiv, men samtidig navigere etter suksesskriterier og komme i mål tid, budsjett og sikkerhet, trengs både om du skal utvikle en ny kobberfabrikk på Nikkelverket eller årets drømmemaskiner i MyMachhine, som Hypno (en maskin som hypnotiserer voksne til å bli litt mer morsomme, som barn), Kanonballmaskin (for når du ikke har noen å spille kanonball med), Flying bed (som gjør at du kan fly til skolen på en morsom måte), og Spak og behag (en gøy bamsedispenser som i tillegg stenger ute lyd fra voksne).
- Liksom tverrfaglighet og nyskaping er vanskelig, er også etablering av et praksisnært emne på tverrfaglighet og nyskaping vanskelig, sier Sem.
Hun avslutter:
- Å få til dette emnet fremstår mange ganger mer som avdekking av institusjonelle hindringer for samskaping enn den satsningen ved UiA som MyMachine jo faktisk er, men akkurat i dag fikk vi en god bekreftelse på hvorfor emnet, og det tilhørende prosjektet som involverer 3 yrkesfagklasser og over 100 barneskolebarn hvert år i nyskaping, er relevant. Og trengs.