SPENN
Daniel Johansson, utbyggingssjef i Grønn Kontakt, prosjekterer nye
ladestasjoner i hele
Norge. Her viser han et ladeanlegg i Vågsbygd.

Lader opp "hele Norge"

24.02.2019 | Tekst: Mai Linn O. Tronstad. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Siden oppstarten i 2009 har Grønn Kontakt bygget over 200 ladeanlegg. I år satser de stort på flexianlegg til bedrifter og sameier.
– Vi merker en vanvittig etterspørsel, for å si det mildt. De siste årene har vi bemannet voldsomt opp. Vi etablerer oss nå i Sverige, og vurderer andre land fortløpende, forteller Erik Havnerås, salgssjef i Grønn Kontakt.

Vi besøker operatøren av ladestasjoner for elbiler på Kjøita i Kristiansand. Der holder de hus i samme lokaler som Agder Energi, som sammen med Statkraft er eiere av Grønn Kontakt. Åtte andre energiselskap har mindre eierposter.

– Det startet som et innovasjonsprosjekt der utgangspunktet var å se om det var mulig å kommersialisere lading av elbil i Norge. Det var ikke mange elbiler den gangen, og først i 2014 kom det hurtigladere som kunne betjene alle typer elbiler. Den store lanseringen for selskapet vårt var i 2015, og siden har vi jobbet for å utvikle ladetilbudet vårt, sier markedssjef Hanne Watts.

I dag har de laget godt over 200 hurtigladestasjoner fra Mandal til Tromsø, og rundt 50 nye skal det bli i 2019. Selskapet satser også tungt på hjemmemarkedet, hvor ladebehovet ofte er størst.

[caption id="attachment_14959" align="alignnone" width="800"] Hanne Watts og Erik Havnerås jobber for ytterligere vekst for Grønn Kontakt i 2019. – Vi har allerede kjempemange tilbud ute i markedet, året har startet bra, sier Havnerås.[/caption]

Ulike typer ladere

I bransjen skiller man mellom hurtigladere og flexiladere. Hva er så forskjellen mellom disse? Trenger du strøm på bilen raskt, kan du med en hurtiglader lade bilen fra 0 til 80 prosent i løpet av 15 til 30 minutter, avhengig av batterikapasitet og temperatur.

– Hurtigladerne våre har i dag en effekt på 50 kilowatt, men i år bygger vi stasjoner hovedsakelig med 100 kilowatt eller mer. Vi ønsker å møte neste generasjons biler som kan ta imot en høyere effekt. Ladetiden vil etter hvert gå ned til bare fem til ti minutter, forteller Watts.

Har du bedre tid, kan en flexilader være et godt alternativ. Den leverer vekselstrøm med effekt på 22 kilowatt, og hastigheten på ladingen bestemmes av ladeeffekten på bilen din.

24/7

Antall aktører i bransjen øker fort, men ifølge Havnerås er det ingen andre agderselskap som driver med både hurtig- og flexilading.

– Derfor vil jeg si vi er unike iNorge, sier han.

– Hvordan skiller deres tilbud seg fra konkurrentenes?

– Vi tilrettelegger en optimal løsning for ethvert behov, og tilbyr drift i etterkant. Dessuten har vi døgnåpen kundeservice, sier Havnerås.

Watts utdyper:

– Fokuset vårt er å tilby gode, enkle og stabile løsninger til kundene. Vårt ladeunivers gjør det enkelt å lade uansett hvor du er. I Norge begynner vi å få god dekning av hurtigladestasjoner, og man kan enkelt kjøre i byer og store transportkorridorer. De fleste av dagens elbiler har en rekkevidde på 40 til 50 kilometer, og de får stadig større batterier og kjørelengde.
Livsløpet til en elbil er mer miljøvennlig enn til en bensin- eller dieselbil. Hanne Watts

Eksplosiv økning

Ifølge Norsk elbilforening hadde elbiler i 2018 en markedsandel i nybilsalget på 32 prosent. Av alle biler i Norge totalt, utgjør elbiler 7,2 prosent av personbiler og 1,1 prosent av varebiler. Ved utgangen av 2018 var det registrert 200 192 elbiler i Norge, et tall som på ett år har økt med 41 prosent. Dette viser en statistikk Norsk elbilforening har hentet fra Motorvognregisteret. Kristiansand har den fjerde største andelen av elbiler av norske storkommuner.

– Vi må si oss fornøyd med disse tallene per dags dato, med tanke på hvordan vi er organisert. Vi kommer til å fortsette å vokse i takt med tallene, og merker godt et eskalerende behov for ladeanlegg, sier Havnerås.

– Infrastruktur er svært viktig i det grønne skiftet, og vi ser oss som en viktig bidragsyter til at tallene skal fortsette å vokse. Vårt ønske er å tilrettelegge for at flest mulig kan bytte til elbil og bli mer miljøvennlige, sier Watts.

Kanalbyen

Beboerne i Kanalbyen på Odderøya får et ladeanleggfor elbil levert av Grønn Kontakt som en del av pakken. Sven Erik Knoph, daglig leder i Kanalbyen Eiendom AS og Kanalbyen Utvikling AS, forteller at Grønn Kontakt presenterte en løsning de falt for når det gjaldt teknisk løsning og kundegrensesnitt.

– Vi er godt fornøyde med løsningen, som gir rom for utvidelse av ladepunkter ved behov, sier Knoph, og fortsetter:

– Kanalbyen har en blå-grønn profil, i dette ligger det mange dimensjoner. Blant annet at vi har tilrettelagt for elbillading og elsykkellading i et større omfang enn det som er stilt som krav til prosjektet.

Grønn utvikling

For Watts og Havnerås betyr det mye å jobbe med noe de mener gagner miljøet.

– Det betyr veldig mye for meg å være med og tilrettelegge for en grønn framtid, sier Havnerås.

– Det er stadig diskutert hvor miljøvennlige elbil-batterier egentlig er, hva tenker dere om dette?

– Det vi vet sikkert, er at livsløpet til en elbil er langt mer miljøvennlig enn livsløpet til en bensin- eller dieselbil. Det er ingen tvil om at elbil er fremtiden, sier Watts.

 

FAKTA: Grønn Kontakt

Nasjonal operatør av ladestasjoner for elbiler. Etablert i 2009.

Tilbyr hurtig- og flexilading langs vei, på arbeidsplass, parkeringsplass og i sameie.

Eies av Statkraft og Agder Energi. Åtte andre energiselskap har mindre eierposter.

Hovedkontor på Kjøita i Kristiansand.

Leverer anlegg i hele Norge.
facebook