Medlemsnytt
Sjeføkonom i Sparebank 1, Kyrre M. Knudsen presenterte varehandelsrapporten 2019. Her med Liv Andersen (Sørlandssenteret), Torbjørn Torkildsen (SR-Bank), Heidi Sørvig (Kvadraturforeningen) og Erik Rostoft (Sørlandsparken Næringsforening).

Kunder tiltrekkes av opplevelser

21.06.2019 | Margrethe Saga
Denne uka ble Sparebank 1 sin varehandelsrapport 2019 lagt frem i Kristiansand.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Rapporten viser en liten vekst i det totale forbruket av varer og tjenester. Totalt handlet nordmenn for 1450 milliarder kroner i 2018.

- Vi ser at forbruket av tjenester øker betydelig mer enn varer, sier Rolf Øygarden, prosjektleder i Kvadraturforeningen.

Varehandelsrapporten 2019 ble presentert hos Pippin, og representanter fra Sandens, Sørlandssenteret og Kvadraturen holdt innlegg. De trakk frem økt fokus på opplevelser og bespisning.

- Alle aktørene har økt sin satsing på bespisning og opplevelser for å tiltrekke seg kundemasse. Vi ser at disse tingene har stor tiltrekningskraft, sier Øygarden.

Heidi Sørvig, daglig leder i Kvadraturforeningen, trakk frem at handelen har endret seg de senere årene.

- Handelsøkonomien består ikke bare av tradisjonell handel som vi kjenner den, men også av tjenester og opplevelser som skjer på kveldstid, sa hun.

For å kunne opprettholde drift og bemanning er det flere butikker som nå satser på fysisk butikk i kombinasjon med netthandel. Berge Libris og Pippin er eksempler på dette. Ved Pippin har de valgt å tilby både varer og tjenester, med serviceverksted i butikken. Dette gjør at driften kan opprettholdes.

Prognosene fremover viser fortsatt økonomisk oppgang, og økt sysselsetting. Man forventer også at kjøpekraften vil øke fremover.
facebook