Kunder tiltrekkes av opplevelser
- Vi ser at forbruket av tjenester øker betydelig mer enn varer, sier Rolf Øygarden, prosjektleder i Kvadraturforeningen.
Varehandelsrapporten 2019 ble presentert hos Pippin, og representanter fra Sandens, Sørlandssenteret og Kvadraturen holdt innlegg. De trakk frem økt fokus på opplevelser og bespisning.
- Alle aktørene har økt sin satsing på bespisning og opplevelser for å tiltrekke seg kundemasse. Vi ser at disse tingene har stor tiltrekningskraft, sier Øygarden.
Heidi Sørvig, daglig leder i Kvadraturforeningen, trakk frem at handelen har endret seg de senere årene.
- Handelsøkonomien består ikke bare av tradisjonell handel som vi kjenner den, men også av tjenester og opplevelser som skjer på kveldstid, sa hun.
For å kunne opprettholde drift og bemanning er det flere butikker som nå satser på fysisk butikk i kombinasjon med netthandel. Berge Libris og Pippin er eksempler på dette. Ved Pippin har de valgt å tilby både varer og tjenester, med serviceverksted i butikken. Dette gjør at driften kan opprettholdes.
Prognosene fremover viser fortsatt økonomisk oppgang, og økt sysselsetting. Man forventer også at kjøpekraften vil øke fremover.