SPENN
Transeth er egentlig utdannet tømrer, men har jobbet med musikk
på heltid siden 2010. I dag er han ensbetydende med musikkscenene i Kristiansand, som her i Ravnedalen og Café Generalen.

Kulturskaperen

27.06.2018 | Tekst: Jan Frantzen foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Jan Kenneth Transeth booker artister både til Café Generalen og Ravnedalen Live. Det er god business, men for Transeth er tapsprosjektene like viktige.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
«Dette er grunnen til at jeg holder på med dette», tenkte Jan Kenneth Transeth.

Det var august 2017. Stedet var Café Generalen i Ravnedalen. Et av Norges mest kritikerroste band, Midnight Choir, sto på scenen - med et lidenskapelig og dedikert publikum foran seg. Dalen viste seg fra sin mest idylliske side, og den mektige fjellveggen ble lyst opp av spektakulære effekter. Vokalist Paal Flaata skrøt av omgivelsene til de fremmøtte. Og bandet leverte en plettfri opptreden.

- Ambisjonen min er å få til sånne kvelder. Jeg jakter de genuine, unike øyeblikkene, hvor det skjer noe ekstraordinært mellom artist og publikum, og alle skjønner at det er spesielt. Om det er femti eller 10.000 mennesker til stede da, er helt irrelevant, sier Transeth, direktør i musikkselskapet Dirty Old Town, som står bak konsertbookingen til Café Generalen.

Kulturell kapital

Selskapet tjente ingen penger på konserten med Midnight Choir. Det hadde heller ikke Transeth forventet. Men det betyr ikke at han bare driver med idealisme. Tallene fra fjoråret foreligger ikke ennå, men direktøren anslår at omsetningen vil ligge på rundt 8,5 millioner. Året før var det syv millioner.

- Det er fire ansatte i Dirty Old Town, men kun jeg jobber fullt. Alle har moderat lønn, og overskuddet går inn i driften for å bygge merverdi. Enten i form av å skape noe nytt, eller å lage smale ting som kanskje ikke slår så heldig ut for regnskapet, men som er heldig for den kulturelle kapitalen. Underforstått: ting jeg liker å høre på selv, ler Transeth.

[caption id="attachment_12942" align="aligncenter" width="800"] – Jeg er grundig og ganske god til å se helheten. Men jeg er dårlig på å være sjef. Jeg kan være temmelig distré og utydelig, sier Transeth.[/caption]

Oppmøtet på Café Generalen har vært stabilt de siste tre årene: Det har kommet 6000 publikummere, fordelt på cirka 20 arrangementer hver sommer. Denne sesongen står blant andre Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes, Tønes og amerikanske Lissie på plakaten.

Tømrer

I dag er Transeth ensbetydende med musikkscenene i Kristiansand, og han kom inn i kulturmiljøer allerede som ung. Men på 90-tallet jobbet han fem år som tømrer, etter å ha bestemt seg tidlig for å følge i sin fars fotspor. Deretter var han i barnevernet i ti år, mens han ga ut noen plater på si gjennom plateselskapet Karmakosmetix Music. Hans eget band, In the Woods, samt soloprosjektet Transit, var en del av katalogen. Men på tross av at han fikk god respons som artist, la Transeth gitaren på hylla.

- Når vi har artister på besøk her, og jeg står og ser dem på scenen, tenker jeg «herregud, jeg er så glad det ikke er meg», smiler han.

- Hvorfor det?

- Jeg vet hva som ligger bak, hvor mye arbeid som må til for å komme på det nivået at man spiller for utsolgt hus. Det er ikke for alle. Jeg var aldri spesielt glad i å stå på scenen heller. Men jeg har alltid likt den kreative biten, det å skape noe. Det kan være å skrive musikk, men det kan også være å sette opp et konsertprogram, sier han.
Man må slåss litt for å komme dit man vil. For å gjøre det umulige mulig.

Så da Transeth i 2010 bestemte seg for å jobbe med musikk på heltid, måtte det bli i kulissene.

- Min samboer spurte meg hva som var drømmen min. Jeg sa jeg hadde lyst til å jobbe mer med musikk. Da sa hun at vi skulle ta sparepengene våre og lage et AS. Hun skulle hjelpe meg i gang, og så skulle jeg hjelpe henne når hun fant ut hva hun ville gjøre, forteller Transeth.

Dermed ble aksjeselskapet Dirty Old Town stiftet, med Transeth som direktør. I 2013 begynte selskapet å booke konserter til flere av byens konsertarenaer. De har dessuten arrangert festivalen Ravnedalen Live innerst i dalen siden 2016. Arrangementet har en kapasitet på 4000 publikummere, og var utsolgt begge de første årene. Denne sommeren kommer blant andre Dr. Hook, Savage Rose og The Waterboys. Og infrastrukturen blir noe forandret, etter litt kritikk for manglende flyt på området i fjor.

-  Man må ta med seg hva som ikke funker hvert år, og gjøre det bedre neste gang. Det fins jo ingenting der inne, bortsett fra et skall av en scene, så vi må bygge en liten landsby. Og det er en morsom jobb, sier Transeth, som totalt forventer cirka 13.000 mennesker til alle arrangementer han arrangerer i dalen i sommer. Det inkluderer quiz og Sommerbibliotek på Café Generalen.

Vil ha Cave

Sommersesongen er travel for Transeth. Det er ofte jobb fra morgen til kveld. Derfor tar han ferie før det hele braker løs. I begynnelsen av juni dro han til Tyskland for å se Pink Floyd-sjefen Roger Waters på Mercedes-Benz Arena i Berlin. Superstjernen er ikke et realistisk navn å hente til Ravnedalen, men Transeth har store ambisjoner likevel. Han bestemte seg i 2016 for at han ville ha australske Nick Cave & the Bad Seeds til den innerste scenen innen fem år.

- Det er målet, av en eller annen merkelig grunn. Jeg har sett Cave flere ganger i det siste, og han blir bare bedre og bedre. Hver gang jeg ser ham live, drømmer jeg om å få ham hit. Scenen er egentlig altfor liten, og det er feil på alle måter. Men man må slåss litt for å komme dit man vil. For å gjøre det umulige mulig.

- Hva er det du er god på, Transeth? Som gjør at dette fungerer såpass bra?

- Jeg er grundig. Og ganske god på å se helheten. I et firma med få ansatte må du kunne litt om alt, og jeg driver både med booking, markedsføring, økonomi, salg og å være vertskap. Så er jeg ganske dårlig på å være sjef, og jeg kan være temmelig distré og utydelig til tider.

Suksessformel

Etter å ha hatt rykte som en død by i mange år, har Kristiansand etter hvert blitt vekket til live. Fordi folk har fått et annet forhold til å være sammen, mener Transeth. Som konsertarrangør får han nå mange tilbud han må si nei til. Og når han booket programmet til Ravnedalen, gikk alle budene inn.

- Det er litt spesielt. Tidligere har vi ofte fått nei fra de store artistene. Jeg tror målrettet jobbing for å etablere dette som en viktig scene, blandet med omgivelsene her, er suksessformelen.

- Tenker du selv at du har litt av æren for at byen lever mer enn før?

- Ja, det vil jeg si. Sammen med en håndfull andre. I hvert fall hvis vi skal dømme etter tilbakemeldingene vi får. For mange betyr et sånt kulturtilbud mye for livskvaliteten. Hvis vi vil ha en levende by, trenger vi kultur. Vi trenger møtesteder. Mye aktivitet gjør at det blir et gladere samfunn, sier Transeth.

 

FAKTA: Jan Kenneth Transeth (43)

Direktør i Dirty Old Town AS. Selskapet har vært gasellebedrift to år på rad.

Familie: Samboer, to barn.

Bakgrunn: Har jobbet som tømrer og i Barnevernet. Ga ut album med artister som Honningbarna og Hanne Kolstø gjennom sitt plateselskap Karmakosmetix Music. Booker i dag konserter til flere av byens konsertarenaer. Har også gitt ut en soloplate og vært med på fem utgivelser med bandet In the Woods.
facebook