SPENN
Det er tøff konkurranse i flybransjen. Som ny direktør for markedsføring og brandutvikling i SAS skal Didrik Fjeldstad finne nye løsninger og konsepter som gjør kundene lojale til dem.

Kristiansander ny markedsdirektør i SAS

27.02.2017 | Tekst: Ingrid Michalsen, foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Didrik Fjeldstad (37) visste tidlig at han ville ut i verden. Det får han god anledning til i sin nye jobb som direktør for markedsføring og brandutvikling i SAS.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Alle har en mening om SAS. På godt og vondt. Og det har folk stort sett hatt i over 70 år fordi SAS er en institusjon i Skandinavia, sier Didrik Fjeldstad, ny direktør for markedsføring og merkevareutvikling i selskapet.

Han starter på flytende dansk, men svitsjer raskt til norsk. Fjeldstad kommer opprinnelig fra Hånes og Søm i Kristiansand, men det er lenge siden han forlot hjembyen. Da han flyttet til Danmark for å ta en master i markedsføring på Aarhus School of Business for 13 år siden, møtte han også kvinnen i sitt liv.

Med unntak av tre år i Milano, har han blitt boende i Danmark siden. I dag har han, hans danske kone Katrine Rasmussen og deres tre barn, base i København.

– I denne jobben får jeg en fantastisk mulighet til å påvirke, ikke bare selskapet som produkt og merkevare, men også folks opplevelse av å reise. Det er utrolig spennende, sier Fjeldstad.

Hentet fra Carlsberg

Men han har fremdeles sterke følelser for hjembyen, og fotballaget IK Start – som han like godt har tatovert på leggen. Da han holdt russetalen sin i Børsparken i Kristiansand i 1998 presiserte han at han skulle ut i verden, men at han en dag ville flytte tilbake.

– Jeg er redd jeg ikke holder løftet mitt. Nå har jeg skapt en familie, et nettverk og en karrière utenfor Norge. Men jeg vil alltid være sørlending og vil aldri skifte pass, jeg vender hjem så ofte jeg kan. Ingenting slår ei skive brød med rægår og en pils på brygga.
«Vi skal gå fra å være et flyselskap til et livsstilsvaremerke »

Han ble hentet til SAS fra Carlsberg, hvor han var global markedsdirektør, og hadde bodd flere år i både Danmark og Italia, i tillegg til midlertidige jobbopphold i Russland, Frankrike og Finland, mens han var i Carlsberg. Det er et selskap han fremdeles er glad i. Men da SAS ringte for et knapt halvår
siden og sa: «Vil du snakke med oss?», ble han trigget av muligheten, vel vitende om at flybransjen er tøff.

Hard konkurranse

– Det er ekstremt hard konkurrense, spesielt i Europa og inneriks flyvninger i Norge. Det er fallende marginer og høye operasjonelle omkostninger. I tillegg
har man andre faktorer, som høy dollarkurs og tempoet i den digitale transformasjon, som utfordrer oss ytterligere. Vi jobber kontinuerlig med å frigjøre kapital så vi kan fortsette å investere i produktet vårt, nye fly og noe destinasjoner, forteller Fjeldstad.

– Hvordan ser fremtid ut for SAS?

– Vi har en lojal kundebase, en sterk merkevare og produkt, engasjerte ansatte og et sterkt nettverk og geografisk fotavtrykk i Skandinavia. Vi satser på nye destinasjoner i et voksende fritidsmarked, som Hong Kong, Miami og Los Angeles, og så satser vi på SAS Dreams.

– Hva er det?

– I dag har mange det så travelt at de vil ha mest mulig ut av den tiden de har. De vil derfor ha unike opplevelser med folk og bedrifter de stoler på. Vi lager derfor helt spesielle reiser til de mest lojale kundene våre, som til maraton på den kinesiske mur eller «meet and greet» med Mads Zuccarello i New York. Merverdi for våre kunder, betyr merverdi for oss.

Fjeldstad er opptatt av å styrke lojalitetsfølelsen, og å skape sterk tilhørighet blant sine kunder. Planene handler om å la selskapet vokse til noe mer enn å bare flyreiser.

– Vi skal gå fra å være et flyselskap til et «membership airline» – og derfra videre til et livsstilsvaremerke. Det vi blant annet utforsker er om SAS-appen
kan brukes til noe mer enn å bare booke reisen. Hva om den også kan brukes til å vaske bilen, kjøpe mat eller få passet hunden?
facebook