Kjøkkensjef Reino Kristiansen hos Smak av Norge har hentet inspirasjon til deres Street Food plate fra utlandet.

Kristiansand på matkartet

11.04.2017 | May Baagøe Broughton
De internasjonale mattrendene Street food og veganmat er på full fart inn i Kristiansand. Hotel Norge og "Smak av Norge" vil tiltrekke seg en yngre målgruppe ved å satse på Street Food, mens "Tilstede mat og mer" ønsker å sette veganmat enda sterkere på agendaen.
- Det dukker stadig opp kortvarige mattrender, men disse to trendene ser ut til å være en mer langvarig trend, som nok etterhvert vil gå over til å bli integrert som en del av norske måltidsopplevelser. Det handler om å gi oppmerksomhet til våre egne lokale råvarer fra sjø og land, sier Åse Hodne Hørsdal, matspesialist i USUS.

Konseptet med Street Food ble for alvor populært i Oslo i slutten av 2016 med matvogner, og nå har Smak av Norge valgt å satse på dette konseptet.
Folk syntes det er gøy med nye retter, presentasjoner og smaker som serveres på en annen måte.

- Dette er på full fart inn til Sørlandet. Det er enkelte steder , blant annet i Oslo, som selger Street Food, men ikke på den måten vi gjør det, som et utvalg av flere retter, forteller salgs- og markedssjef ved Best Western Hotel Norge, Anne-Kristin Tjørve Bjelland.

- Vi serverer vår egen Street Food plate, hvor vi komponerer med matretter fra hele verden, servert på et stort trebrett. Vi var først ute i Kristiansand med dette og jeg tror at dette vil vokse mer og mer i fremtiden, mener Tjørve Bjelland.

Kjøkkensjef Reino Kristiansen ved Smak av Norge har vært mye ute og reist de siste 15 årene og har tatt med seg inspirasjonen når han setter sammen menyen.

- Trenden er litt som Sushi. Folk syntes det er gøy med nye retter, presentasjoner og smaker som serveres på en annen måte enn i det vanlige. Jeg syntes det er moro og kombinere asiatiske smaker med europeiske og andre land i alle varianter, servert på en rustikk og tøff måte, akkurat som det kunne blitt servert fra en Street Food vogn, fortsetter Kristiansen.

Det er viktig for Kristiansen å bruke lokale råvarer i konseptet med hensyn til lokal verdiskaping og bærekraft.
Jeg ville ha et bærekraftig matkonsept, en restaurant med vegan-/vegetarmat på menyen.

Restauranten Tilstede Mat og Mer har valgt å kjøre en ren linje med vegan, vegetar og rawfood i tillegg til sjømat på menyen, og det var Liv Brit Kambo, matentusiast og eier av lokalet hvor restauranten holder til, som jobbet aktivt med å få på plass denne type restaurant i Kristiansand for fem år siden.

- Jeg ville ha et bærekraftig matkonsept, en restaurant med vegan-/vegetarmat på menyen. Jeg så at denne trenden ville komme og at det ikke bare ville bli en forbigående trend, men faktisk få fotfeste og bli et slags skifte i matindustrien. Jeg var litt tidlig ute i Kristiansand, men det var jeg klar over, forteller Kambo.

Kambo mener Kristiansand bør komme på kartet når det gjelder vegan-/vegetartilbudet på restaurantene.

[caption id="attachment_9290" align="alignleft" width="245"] Liv Brit Kambo jobber hardt for å få mer fokus på vegan-og vegetarmat.[/caption]

- Jeg er opptatt av at landbruket burde få hjelp til omstilling. Og så burde Kristiansand være fremoverlent og tilby et mangfold og bli en matkultur-by gjerne med kokkeutdannelse innen plantebasert mat. Restaurantene får ikke tak i kvalifiserte kokker på dette området. Det er en mangelvare. Dette henger sammen, så for at vi skal få et godt moderne og tidsriktig mattilbud på restaurantene må vi også få tilgang på kvalifiserte kokker, understreker Kambo.

Men hun mener det er på gang.

Nylig fikk restauranten skryt av blogger Kristin Gjelsvik, kjent fra tv-serien Bloggerne ,som mener restauranten er en bærekraftig perle.

- Flere restauranter får vegetarretter på menyen og nå skal Bølgen & Moi begynne med en tre-retters veganmeny fra 1. mai, sier Kambo.

- Vi er opptatt av hvordan markedet utvikler seg, og vi ser at kundene er mer opptatt av hvor maten kommer fra og hva man spiser, sier Stian Tungland, daglig leder hos Bølgen & Moi på fiskebrygga.

- Det er også viktig for oss å sette ting i system og være sikre på hva som tilbys, slik at vi kan nå alle kundegrupper, fortsetter Tungland.

- Kobling mat og reiseliv vil bli stadig viktigere i hele Norge hvor vi utnytter våre regionale og nasjonale fortrinn med ren natur, kaldt klima som gir rene og gode smaker på våre råvarer fra sjø og land, samt at vi har et lavt antibiotikaforbruk i norsk dyrehushold som gir rent kjøtt. Dette er noe som turister setter høyt, og vi er i ferd med å bygge opp om Norge som et spennende og rent matland i kombinasjon med natur, opplevelser og aktiviteter som tiltrekker seg gjester fra både inn og utland, avslutter Åse Hodne Hørsdal i USUS.
facebook