Kompetanse viktigere enn noen gang
Vi vet hva som skjedde da rederne avviste dampmotoren og holdt fast på seilbåtene. Slik blir det i bransje etter bransje i årene som kommer. Noen har merket dette i mange år allerede. Media er et eksempel. Det vi ser der er ikke bare at man må ta i bruk ny teknologi og lære medarbeiderne opp slik at de både kompetansemessig og emosjonelt griper de nye mulighetene. Kvalitetskravet går også opp: plutselig sammenlignes man med de beste i bransjen. Brukeren vil at det skal være like enkelt å kjøpe et digitalabonnement på en lokalavis om det er å kjøpe tilgang på Netflix.
Samtidig utfordres vi av kravet om bærekraft. På den ene siden må vi omstille oss for å redde kloden, men vi må også omstille oss fordi nye generasjoner av kunder stiller nye og andre krav. Også dette utfordrer oss på kompetansebehovet.
Bærekraft og kompetanse. Næringsforeningen i Kristiansandsregionen tar disse to megatrendene på høyeste alvor, og har satt de på topp i vår strategi for årene som kommer. Kompetansekravene som i større og større grad stilles, gjør at unge uten noen formell kompetanse vil ha mindre og mindre sjanse i arbeidslivet. Vi må derfor styrke både fagutdanningene og høyere utdannelse, og arbeid for dette har fått en tydelig plass i strategien. Et konkret eksempel er en videreføring av samarbeidet med UiA om prosjektet Felles løft. Her tar vi en lederrolle for regionens næringsforeninger og NHO, for å styrke samarbeidet mellom næringslivet og UiA, både i mentorprogrammer, praksisordninger, oppgaveskriving og etter- og videreutdannelse.
Løsningen er ikke å ansette seg ut av problemet; selv om man får behov for nye ansatte, må man også omstille de man har.
[caption id="attachment_14997" align="alignnone" width="122"] Roar V. Osmundsen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen[/caption]