Kandidatene er klare - hvem vinner årets kåringer?
Juryen bak prisene er styret i Næringsforeningen, og kriteriene finner du her!
Årets unge leder:
Runar Leite (39) – Administrerende direktør i Azets Insights Norge
Leite har gått fra å være leder i Azets Kristiansand til direktør for SMB, til nå å overta som administrerende direktør for Azets Insights i Norge. Med dette overtar han ledelsen av over 1000 ansatte fordelt på over 50 kontorer. Han er sertifisert mangfoldsleder, jobber aktivt med tematikken gjennom styrelederverv hos Seema og er styreleder i Coop Sørvest.
Leite beskrives som en geniun leder som bryr seg om de ansatte, en god menneskekjenner som ser kollegaene rundt seg og evner å få med seg alle til å dra i samme retning. Han er en svært god motivator, faglig dyktig og en ekstremt god nettverksbygger.
Nina Johansen (29), salgssjef i Blivakker og Cocopanda
Johansen leder salgsteamet med personalansvar for 13 mennesker og en omsetning på hele 1.3 milliarder. Hun har salgsansvar for 8 nettbutikker, 1 i Norge og 7 i Europa. Hennes reise i selskapet startet allerede som 15-åring, og hun har jobbet seg opp fra ferievikar i resepsjonen, deltidsstilling ved siden av studier til å nå være salgssjef for den norske og internasjonale butikken. Hun viser stor omstillingsevne i en tid med store endringer, og har bidratt til at bedriften har ekspandert til utlandet og doblet omsetning.
Johansen beskrives som driftig, resultatorientert, svært faglig dyktig med et godt overblikk. Hun blir omtalt som en tillitsskapende leder som ser sine medarbeidere, delegerer ansvar og spiller andre gode.
Gunn Marit Schjetne (38), Head of KPMG Sørlandet
Schjetne er den første kvinnelige revisjonspartneren og lederen av et av de fire store revisjonshusene på Sørlandet. Hun har de to siste årene snudd resultat fra røde til positive tall, i tillegg til å utvikle avdelingen med flere ansatte. I januar trådte hun også inn i rollen som People Partner Audit nasjonalt.
Schjetne beskrives som en nytenkende, fremoverlent, proaktiv, omsorgsfull og faglig kompetent leder. Hun har en unik evne til å se den enkelte ansatte, i tillegg til at hun har hun klart å skape en endring internt i virksomheten i sin stilling som leder, både hva gjelder effektivitet, lønnsomhet og vekst. Hun beskrives også som en rollemodell for andre kvinner ettersom hun har oppnådd både stilling som kontorleder og partner i KPMG.
Årets initiativ:
Bærekraftfestivalen ved Emma Lunden, Øyvind E. Stenberg og Bjørn Mong
Med en visjon om at Kristiansand skal bli Skandinavias bærekrafts-hovedstad har de, med energi og engasjement, klart å skape en attraktiv ny møteplass for næringslivet i regionen. De har fått med seg et imponerende antall støttespillere, fra regionale næringslivstopper til selveste statsministeren, og viser stor kreativitet i alt fra innholdet i festivalens program til markedsføringen av festivalen. De har klart å sette byen på kartet nasjonalt, og arrangement er uten tvil god omdømmebygging for byen vår.
De benytter seg også av kompetanse og kunnskapsmiljøer i regionen, og løfter regionale talenter fram i konferansen. De har evnet å engasjere bredt, og har fått med seg et mangfold av stemmer inn i programmet. De har demonstrert at de har god innsikt og kunnskap om hva som rører seg på bærekraftfeltet.
Det Ho Sa!
Fædrelandsvennens podcast-satsing ble lansert høsten 2020, og har hatt som mål å løfte fram flere kvinner i regionen vår. Noe de også har klart. Hver episode har rundt 1000 antall lyttere, i tillegg publiseres intervjuene på trykk i avisen/nettavisen.
Konseptet er ment å bidra konstruktivt til økt likestilling og mangfold gjennom å løfte fram inspirerende kvinner som deler erfaringer og refleksjoner i podcasten. Rollemodeller er viktig for å øke mangfoldet, både for enkeltpersoner og for bedrifter. Det bidrar også til å løfte enda flere stemmer inn i det offentlige ordskiftet, noe vi virkelig trenger regionen vår.
Techpoint
En konferanse som har hatt en imponerende reise siden starten i 2018, og som i dag er landets raskest voksende tech- og næringslivskonferanse. Konferansen har siden oppstarten hatt ambisjoner utover egne landegrenser, og har tiltrukket seg foredragsholdere fra flere land i Europa. Målet med konferansen er å styrke konkurransekraften i regionen og bidra til å skape nye arbeidsplasser.
De har klart å tiltrekke en rekke profilerte foredragsholdere til konferansen, fra blant annet Google, Microsoft, Snøhetta, Crayon og Equinor, og har et mangfold av stemmer inn i programmet.
Konferansen har løftet seg for hvert år, den bidrar til å sette Kristiansand på kartet, og har ambisjoner ut over egne landegrenser. Techpoint har i år tatt en nasjonal posisjon ved å inngå partnerskap med USUS og Norwegian digital travel conference.
Årets bedrift:
Cemo
Cemo ble etablert i 2004, og har en bærekraftig økonomi og lønnsom drift. De har hatt stor suksess med sitt fokus på bærekraft i alle ledd, fra produsent av råvarer til ferdig produkt. Bedriften eier sin egen merkevare og utvikler den kontinuerlig. Via Cemo Care engasjerer bedriften seg i de landene de handler fra. Blant annet er de i ferd med å ferdigstille en ballbinge i tilknytning til en skole i Kenya. Cemo har god trivsel og godt arbeidsmiljø, og mangfold blant arbeidstakere - ansetter fremmedspråklige, ungdommer og sysselsetter arbeidstakere ved arbeidstreningssenter.
Hennig Olsen Is
Hennig Olsen Is er en stor og betydelig bedrift på Sørlandet. De er lokalt eid, og har lang historie som familiebedrift. Har en målsetning om å gjøre bærekraft til en driver for konkurransekraft, er raus, aktiv og inkluderende arbeidsplass som gjør det lille ekstra for at de ansatte skal trives. Bedriften har gode etiske retningslinjer for innkjøp, og er en sterk merkevare både lokalt og nasjonalt. Hennig Olsen har vunnet flere priser for sitt arbeid for mangfold og likestilling.
Lyskomponenter
Bedriften har 30-års jubileum i år og er en lokal, familie-eid bedrift. Er spesielt opptatt av miljø i en i utgangspunktet miljøutfordrende bransje. Over flere år har Lyskomponenter opparbeidet seg en svært bærekraftig økonomi hvor en av suksess-faktorene er å tilrettelegge for at de ansatte trives på jobb. Vokser ut av lokalene i Vågsbygd og flytter i mars 2022 til nytt og moderne bygg på Mjåvann.