F.v. Erik Rostoft i Sørlandsparken Næringsforening, Anita S. Dietrichson i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Reidar Retterholt i NLF Agder, NHO Agders Siri Mathiesen og Petter Blomkvist i EBA.

Inviterer til work-shop om bymiljøavtalen

25.08.2016 | Ingrid Michalsen
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Sørlandsparken Næringsforening og NHO Agder vil at bommene øst i Kristiansand skal plasseres på E 18, og ikke rundt Sørlandsparken. I tillegg krever de bedre dokumentasjon av målbar effekt før bompengesatsene økes.
-  Vi ønsker å få næringslivet skikkelig på banen og inviterer derfor til debattmøte og workshop om den nye bymiljøavtalen. Her er det viktig å få fram alle stemmer, sier administrerende direktør, Anita S Dietrichson, i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Høringsuttalelse til ny bymiljøavtale har frist den 2. september, derfor legger Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, sammen med de øvrige næringsorganisasjonene, opp til et debattmøte med work-shop om den nye bymiljøavtalen den 31. august. Program og påmelding finner du her.

- Vi vil, og vi ønsker, å finne gode løsninger knyttet til bymiljøavtalen for Kristiansandsregionen. Næringslivet er faktaorienterte – og derfor ønsker vi å presisere at tiltakene må ha en dokumentert effekt. I tillegg til dette må også miljøaspektet og teknologiutviklingen prioriteres i arbeidet med i innholdet i en bymiljøpakke, påpeker Dietrichson.

Nye forslag

Foreningen sendte onsdag ut en fellesuttalelse sammen med NHO Agder, Sørlandsparken Næringsforening,  Entreprenørforeningen Bygg- og anlegg på Sørlandet (EBA) og Norsk Lastebil-eier Forbund Agder (NLF) til forslaget om ny bymiljøavtale. Fvn.no har omtalt utspillet her.  Når dagens bompengeperiode skal erstattes av en ny bymiljøavtale, er et av de store spørsmålene som skal besvares hvor de nye bommene skal stå. Tre av de åtte nye bommene som blir foreslått, skal komme rundt Sørlandsparken. I tillegg blir det foreslått å øke bompengesatsene.

Ikke bom rundt Sørlandsparken

Men Næringsforeningen i Kristiansandsregionen og de andre aktørene stiller seg kritisk til dette. I uttalelsen foreslår de at de tre nye bomstasjonene rundt Sørlandsparken droppes, og heller erstattes med to bomstasjoner på E 18. Den ene av disse blir foreslått plassert på fylkesgrensen for å ta betaling for biler som kjører i retning Kristiansand, mens den blir plassert ved Timeneskrysset og tar betalt for biler som kjører i retning Lillesand.

- Vi støtter strategien og målet om at veksten i persontrafikken, som skyldes befolkningsvekst, skal tas gjennom økt bruk av sykkel, gang- og kollektivtrafikk. Men vi må være sikre på at alle tiltakene som foreslås er effektive og målrettede dersom vi skal akseptere en økning i bompengebetalingen. Gode veier legger grunnlaget for verdiskaping, derfor må prioriteringene og effekten være basert på et analytisk grunnlag, påpeker Dietrichson.
facebook

Relaterte saker