Inviterer til bredt Gartnerløkka-samarbeid
Han mener det nå handler om å skape en så god trafikkavvikling som mulig i løpet av byggefasen.
- Vi ser for oss seks års byggetid totalt, fordelt på tre bolker. Målet er at det skal gå enda fortere. Og det som er viktig å huske på er at det vil ta tre-fire år inn i byggefasen før dette innvirke i særlig grad på trafikksituasjonen. En kan gjerne få inntrykk av at det blir seks år med trafikkaos. Slik er det altså ikke, understreker Tvedt.
Fredag fortalte han om Gartnerløkka-prosjektet i et møte hos Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.
- Vi oppretter nå samarbeidsgrupper for ulike tema knyttet til prosjektet, og her ønsker vi å få innspill til gode ideer til hvordan vi kan løse og gjøre ting bedre under byggefasen. Om det er å opprette ferjetilbud fra Flekkerøy inn til byen i en periode, eller andre kreative forslag: Vi er veldig åpne for innspill, påpeker Tvedt.
Har du innspill, eller ønsker å delta i en slik samarbeidsgruppe er det bare å ta kontakt med Roar Osmundsen i Næringsforeningen, roar@nikr.no
Prislappen på Gartnerløkka-byggingen er estimert til å være rundt 3,1 milliarder kroner. Tvedt påpekte feilen av å sette Ytre Ringvei og Gartnerløkka opp mot hverandre.
- Jeg skulle gjerne sett at Ytre Ringvei kom først fordi Gartnerløkka vil løse en rekke av dagens trafikkutfordringer, men ikke den totale beredskapssituasjonen. Klart dette henger sammen. Samtidig kan vi ikke la oss stoppe av noe som vi ikke vet om kommer, eller når den kommer, la oss heller komme i gang med det som ligger klart. Dernest er mitt håp at Ytre Ringvei skal stå ferdig få år etter at nye Gartnerløkka er på plass, uttaler Tvedt.
[caption id="attachment_16768" align="aligncenter" width="800"] Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier.[/caption]
Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt, i Nye Veier, advarte mot å vente på Ytre Ringvei før arbeidet med Gartnerløkka starter.
- Prosjektene er uavhengige av hverandre. I tillegg, når det gjelder Ytre Ringvei, hvis det prosjektet skulle være ferdig først, og det var en forutsetning, så ville det kunne gi risiko for utsettelse av Gartnerløkka. Det handler om både planleggingstid, finansieringstid og byggetid.
Reidar Retterholt, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, hadde innvendinger mot rekkefølgen i prosjektene.
- Vi vil ha Ytre Ringvei først, for køproblemene starter ved Varoddbrua og går til Breimyrkrysset, det handler ikke bare om Gartnerløkka. Så det er rekkefølgen i dette vi er imot, ikke selve Gartnerløkka-prosjektet i seg selv.
Hobbesland i Nye Veier sier det ser på muligheter for å komme i gang raskere enn antatt med Ytre Ringvei, og at de hele veien ser på mulighetene for å kutte kostnader i prosjektet.
- Det er mye tunneler i dette prosjektet, og finner vi rimeligere måter å bygge disse på, er mye penger spart.
Styreleder i Næringsforeningen, Jan Willy Føreland, mener landsdelen nå ikke må forspille muligheten for å få realisert Gartnerløkka-planene.
- Vi må ikke forskusle muligheten til å realisere Gartnerløkka, få det opp i Stortinget i høst og få det realisert. Så er trenger vi Ytre Ringvei også, det handler om å knytte landsdelen tettere sammen. Men la oss ikke lage motsetninger, men få på plass en god og kostnadseffektiv omkjøringsvei.