Norway House i Minnesota jobber med organisasjoner og firma i det norsk-amerikanske miljøet i Midtvesten, som et konferanse- og eventsenter, for å fremme norsk kunst og kultur. Men nå tilbyr de også norske bedrifter deltagelse i et program som skal få norske bedrifter inn på det amerikanske markedet.

Hjelper norske bedrifter inn på det amerikanske markedet

23.04.2021 | Ingrid Michalsen
Norske Britt Ardakani hjelper norske bedrifter inn på det amerikanske markedet, gjennom tilbudet BARN tilknyttet Norway House i Minneapolis, Minnesota. Bedriftene blir tilknyttet mentorer over hele USA, som dekker de aller fleste bransjer. Nå oppfordrer Ardakani sørlandske bedrifter som er nysgjerrige på det amerikanske markedet om å ta kontakt.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi er et springbrett til det amerikanske markedet.  BARN er en del av Norway House og har kontor i Minneapolis i Minnesota, men det betyr ikke at bedriftene i vår program skal etablere seg i Minneapolis.  Vårt mål er å lansere bedriften der det er mest naturlig og i det markedet den passer best inn.  Vi dekker de fleste industrier allerede, og jobber aktivt med å utvide nettverket vårt.  Vi har også etablert et nettverk av samarbeidspartnere og andre mentororganisasjoner vi har tilgang på, forklarer Britt Ardakani, "Director of business outreach" på Norway House.

[caption id="attachment_20958" align="alignright" width="113"] Britt Ardakani på Norway House i Minnesota[/caption]

Hun forteller videre at de har opprettet tilbudet etter å ha blitt kontaktet av flere norske bedrifter som ønsket hjelp.

Uten en formell prosess har dette vært tungvint, og ga ikke nødvendigvis den beste løsningen for noen av partene involvert. Derfor etablerte Norway House noe vi har kalt The Business Accelerator Resource Network (BARN). Jeg ble med i mai 2020 for å lede programmet sammen med en styringskomite, sier Ardakani.

Matcher med mentorer


Hun understreker at de nå har tilgang på et stort nettverk av mentorer over hele USA, som dekker de fleste bransjer. Et nettverk de hele veien jobber for å utvide. Tilbudet er også gratis for bedrifter som ønsker å benytte det, forutsatt at de tegner medlemskap.

Har du eksempler på norske bedrifter dere har hjulpet, eller hjelper?

- Vi hjelper bedrifter i de fleste industrier.  For tiden har vi bedrifter innen mat, helse teknologi, bestillings/betalingssystem,  smykke produksjon og anlegg. To eksempler er EpiGuard og Sylvsmidja.

Hvordan er prosessen når en bedrift tar kontakt med dere, hva skjer videre?

- Når en bedrift kontakter oss, ber vi dem først fylle ut et søknadsskjema, dette gir oss god informasjon om hvor godt forberedt bedriften er, hvor i prosessen de er, om de vil åpne kontor/produksjon i USA eller om det er import og salg av norskproduserte varer.  Søknadsskjemaet gir oss også informasjon om finansiell status for å trå inn i et nytt marked. Vi setter deretter opp et zoom-møte for å bli bedre kjent, fylle på med eventuell nødvendig informasjon, og lære mer om hva bedriften ønsker.  Sammen definerer vi hvilke behov bedriften har og hvilke ressurser de trenger.  Deretter blir bedriften koblet til en mentor som har kunnskap, erfaring og nettverk i den bransjen eller industrien bedriften tilhører, forteller Ardakani.

Dekker alle bransjer


Hvor mange bedrifter har dere hjulpet hittil?

- Vi har hatt bedrifter gjennom en beta-test siden vår start våren 2020.  Vi har for tiden sju bedrifter som er i BARN-prosessen, og vi får stadig henvendelser fra bedrifter som er interessert i å delta i programmet vårt, påpeker hun, og legger til:

- En positiv ting som har kommet ut av pandemien er at vi har alle lært oss å møte online, det spiller ingen rolle hvor i verden man sitter fysisk.

Har du en oppfordring til sørlandske bedrifter?

- USA er et stort og utrolig spennende marked med veldig mange muligheter og utallige ressurser.  Hver stat har sine egne lover og regler, og det kan være utfordrende å finne de ressursene man trenger. Mange deler av USA og Norge har store kulturelle likhetstrekk, men å gjøre business her og i Norge er likevel annerledes.  Vi opplever at norske bedrifter kommer med unike ideer, produkter, teknologier og tjenester som blir veldig godt mottatt i det amerikanske markedet. Vi skal være veiledere som hjelper å finne frem til de rette ressursene i det rette markedet. Er man interessert, er det bare å ta kontakt, poengterer Ardakani.
facebook

Relaterte saker