Medlemsnytt

Grønn Kontakt skifter navn til Mer

07.12.2020 | Lotte Blom van der Male
Grønn Kontakt har byttet navn til Mer. Navnebyttet er startskuddet for et felles, europeisk ladekonsern tuftet på erfaringene fra det norske elbilmarkedet.
Sammen med navnebyttet følger en ny, visuell profil som over de neste ukene og månedene vil bli synlig på over 260 ladestasjoner over hele lander.

Unik mulighet

– Vi i Mer har jobbet med lading siden 2009, og dermed vært med på en utrolig reise. Da selskapet startet opp, anså de fleste det som helt urealistisk at det ville være over 300.000 elbiler i Norge elleve år senere. Det norske markedet har vist resten av verden at elbil er et fullgodt alternativ selv i et langt, bratt og kaldt land, sier Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Mer Norge og Mer Sverige.

Han fortsetter:

– Samtidig har vi som ladeselskap hatt en helt unik mulighet til å lære hvordan man skaper et lønnsomt ladenettverk, noe som er sentralt for at ladeinfrastrukturen kan skalere i takt med elbilsalget. Vi har også lært viktigheten av gode brukeropplevelser, og her ønsker vi å bli enda bedre. Vår nye app er et første skritt på veien, men vi skal ikke gi oss der. Fremover vil vi jobbe for å gjøre det enda enklere å være elbilist ved å fortsette utbygging av hurtigladenettverket vårt, ved å tilby markedets beste ladetjenester, og ved å ha de mest brukervennlige løsningene.

Statkraft satser

Med Statkraft som eier, får Mer en spennende og viktig posisjon også i det europeiske markedet.

– Det norske elbil–markedet og vår satsning på Grønn Kontakt har gitt Statkraft en unik og tidlig forståelse for forretningsmodeller innen lading. Vi tror elbil vil bli en dominerende løsning for persontransport også utenfor Norge i årene som kommer, og vi er godt posisjonert for vekst innen lading også i disse markedene. Vår ladeportefølje består i dag av selskaper i Norge, Sverige, Tyskland og UK, som vil samles under Mer merkevaren til ett ladekonsern, sier Bjørn Holsen, direktør for nye forretningsmuligheter i Statkraft.

– Dermed kan vi ta med oss de norske erfaringene ut i betydelig større markeder enn Norge. Vi tror også det vil være synergier mellom vår posisjon som Europas største produsent av fornybar energi, og den fleksibiliteten som finnes i en stor flåte av ladende elbiler, avslutter Holsen.
facebook

Relaterte saker