Medlemsnytt
Katrine Pensgård og Ina Kjøstvedt fra NMS Gjenbruk. Foto: Lillian Røssaak

Gjenbruk er god butikk

21.05.2021 | Lillian Røssaak
- Dette er så bra, smiler Ina Kjøstvedt, og tar trappa inn til Bølgen Bærekraftsenter i raske klyv. Daglig leder for NMS Gjenbruk har med seg Katrine Pensgård fra markedsavdelingen på en aldri så liten show-off i byens nye grønne storstue. Her innredes 2. og 3. etasje med gjenbruk, og kjøkkenet er allerede fylt og stylet med varer fra NMS-butikken i Sørlandsparken.
- Vi vil vise at det å innrede med brukt kan være moderne og fresht, også på arbeidsplassen.  Alle bedrifter tenke og handle grønt nå, selv de største og tøffeste i klassen er nødt å omstille seg til grønt for å være med i gamet. Det er en helt ny bevissthet rundt gjenbruk og forbruk, og alt som kan være med å bidra til å nå bærekraftsmålene er jo vi glade for, sier Pensgård og Kjøstvedt.

- Tida er overmoden for å tenke nytt om brukt i innredning i bedrifter, sier Solveig Nilsen, daglig leder for Bølgen Bærekraftsenter.

- Vi føler oss jo som pionérer med det vi gjør her nå.

Hun forteller entusiastisk om møbler og interiør fra andre bedrifter som ellers ville gått rett i kontainer og på dynga, men som nå får nytt liv i Bølgen. Med riktig verktøy og innsats blir dette riktig så flott og ikke minst bærekraftig.

- NMS Gjenbruk var tidlig på ballen da vi skulle innrede her, sier Solveig Nilsen og viser frem kaffekroken. Her er alt det praktiske du trenger på plass, og det er en hyggelig og sjarmerende møteplass på jobb, smiler hun.

- Akkurat det vi var ute etter.

- Og snart kommer utemøblene, sier Ina Kjøstvedt.

Vitalisering pågår

Det er ikke bare på Bølgen Bærekraftsenter NMS Gjenbruk viser seg frem.

- Vi er i gang med en vitaliseringsprosess, forteller Ina Kjøstvedt.

- NMS Gjenbruk trenger et løft. Vi har kommet oss på sosiale medier, vi er våkne på Facebook og vi har en levende instagramkonto, der vi har DIY- videoer og presenterer gjenbruksmaskineriet vårt, og vi skal også ha en nettbutikk opp å stå.  Vi pleier også å ha stand på Arendalsuka. I år skal vi også ha moteshow. Vi vil være en mer brukervennlig bedrift, og er ganske fremoverlent i prosessen, selv om den må gå noe langsommere enn i andre bedrifter, smiler hun.

NMS Gjenbruk er landets største gjenbrukskjede, med 51 butikker spredt rundt i landet, pluss et lysstøperi.  Disse drives av 2500 frivillige, stort sett er det pensjonister som har tid til overs, ledige hender og fremdeles arbeidslyst som holder hjulene i gang, men også folk under soning, arbeidsledige eller mennesker med psykiske utfordringer gjør en uvurderlig innsats i butikkene. Disse kurses nå i sosiale medier blant annet.

- Om noen få år har vi datakyndige frivillige og det vil jo også åpne for flere muligheter.

- Det stilles stadig større krav til en voksende bransje, men endringer må skje langsomt, forteller Ina Kjøstvedt og fortsetter:

- Det er en del ting som ikke er så hensiktsmessige å beholde, og som må endres. Blant annet måtte vi implementere at av og til må vi bruke penger for å tjene penger.

Hun smiler.

- Tempoet er lavere hos oss, det er frivillige vi forholder oss til, og vi er helt avhengige av dem, at de føler de gjør meningsfylt arbeid, og det er de som prater med andre og på den måten rekrutterer nye frivillige til oss.  Så de må vi ivareta på best mulig måte. Alle har behov for et felleskap, og det å være en del av noe større, det å føle seg til nytte og bli sett.  Det er helt klart et helsemessig perspektiv i vår drift. Da vi stengte ned i fjor, var det mange av våre som ble sittende ensomme hjemme, og da var det viktig å følge opp dem i en tøff periode.  Når de kom tilbake til butikkene steg humør og trivsel igjen. «Use your talent» er vi opptatt av. Folk er mer enn du vet og ser, og mange sitter på kunnskap som  bør brukes, og det heier vi frem og dyrker.

Pandemi og nedstengning til tross, NMS Gjenbruk i Kristiansand gikk så det suste i fjor, og leverte en rekordøkning i omsetning og seilte opp som Norges tredje beste butikk i kjeden.

- Folk var hjemme, og de rydder i boder, loft og garasjer, forteller Pensgård.

- Det resulterte i en enorm vareflom hos oss. Vi drukner i varer, men det gir også mer vareflyt og kortere tid i butikkene. Vi har stadig yngre kunder, de unge er veldig bevisste på gjenbruk og forbruk, så det stilles også større krav til kvaliteten på varene våre. Men vi er jo ikke bare til for privatkunder, vi ønsker at næringslivet bruker oss mer, vi sitter på unikt nettverk som kan håndplukke akkurat det bedriftene trenger. Så kan de også være med å løfte oss mot målene, og bli en del av noe større.
facebook

Relaterte saker