Medlemsnytt
Silje Merethe Fossnes her sammen med Frode Braadland fra Innovasjon Norge.

Går internasjonalt ved hjelp av crowdfunding

15.11.2018 | May Baagøe Broughton
Silje Merethe Fossnes, med gründerfirmaet Bon Vivant, har valgt å gå internasjonalt med den selvskrevne kokeboka "Love Food" gjennom crowdfundingplattformen Kickstarter.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Dette lanserte hun under et arrangement i Gründeruka tirsdag.  Bokas norske tittel er “Elsk mat, elsk mer”, og for å lykkes skal Fossnes ta i bruk crowdfunding, som på norsk også kan kalles folkefinanisering.

Forlaget ble startet i Søgne 13. november 2016 og går altså internasjonalt gjennom en amerikansk crowdfunding portal, Kickstarter, på selskapets to års dag. Det finnes også flere norske plattformer for crowdfunding, men Fossnes sier hun har valgt Kickstarter fordi det er en veletablert, kjent plattform som også er verdens største crowdunding plattform med over 15 millioner “backers” (følgere).

1. desember 2016 publiserte hun den norske “Elsk mat, elsk mer!” og etter flere etterspørsler om den engelske versjonen tok hun skrittet om å få den oversatt. Nå lanseres den internasjonalt. Fossnes forteller at crowdfunding er mer brukt i Amerika, og vi skal ikke lengre bort enn til Finland som har fått øynene opp for denne finansieringsformen som enda kan kalles relativt nytt i Norge. Hun ser på dette som noe som er kommet for å bli, og har allerede planer om flere kommende kampanjer.

- Dette er en form for alternativ finansiering, og man får kjapt testet om markedet er fornøyd og ikke minst interessert i produktene man lanserer. Ikke minst er det godt målbart og resultatene vises med en gang, forteller Fossnes.

Love Food kampanjen går over 20 dager, så vil det vise seg om denne type form for markedsstunt funker og man får den finansieringen man trenger for å gjennomføre prosjektet.

- For å komme i gang med en god kampanje må man sette opp budsjett for kostnadene som skal dekkes, man må ha en story, og man må ha et produkt eller tjeneste som folk er interessert i for å få dem til å engasjere seg i en “reward- basert” kampanje, sier Fossnes. 

Det vil si at de som er med å støtter kampanjen også får noe igjen for å støtte prosjektet, fortsetter hun.

Fossnes påpeker at slike store prosjekt også er vanskelig å gjennomføre helt alene, men som gründer som oftest setter i gang med prosjekter alene, så er denne form for finansiering helt glimrende. Likevel må man ha med seg gode samarbeidspartnere som kan være med å løfte prosjektet frem.

- Uten Kommunikasjonshuset Fundament, Kai Hansen trykkeri, Universitetet i Agder, Innoventus Sør, Innovasjon Norge, gode oversettere og ikke minst bidragsytere som har hjulpet og guidet under veis hadde dette vært veldig vanskelig å få til. Ikke minst alle dem som bidrar til at kampanjen går i mål. For det er slik at man må nå mål på hele kampanjen for å få utbetalingen, understreker Fossnes. 

Hvorfor ikke sende alt til utlandet?

- Jeg velger å bruke norsk trykkeri, for jeg er fornøyd med produkt og kvalitet i alle ledd. Dette er viktig for meg. Bare det å velge kvalitet på papir og trykk er vanskelig nok å gjøre på norsk, og kontakten man får med personene og muligheten til å følge produktet gjennom hele prosessen. Det er viktig å ta vare på arbeidsplassene som finnes, mener Fossnes.

I skrivende stund ventes det på den internasjonale godkjenningen fra Amerika, og når den foreligger er kampanjen i gang.
facebook

Relaterte saker