Jan Willy Føreland, styreleder i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Går hardt ut mot nytt bompengeforslag

28.10.2016 | Ingrid Michalsen
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen og NHO Agder ber om endringer i regelverket for å hindre at bompengebelastningen blir for høy i forslaget til ny bymiljøpakke.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Brevet, som er signert leder for NHO Agder, Siri Mathiesen, og styreleder i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Jan Willy Føreland, er sendt til ordfører Harald Furre, gruppelederne for partiene i Kristiansand bystyre. fylkesordfører Terje Damman, gruppelederne for partiene i Vest-Agder fylkesting og prosjektleder Jo-Viljam Drivdal.

"- Basert på en totalvurdering har vi lagt til grunn at inntil 50 prosent heving av dagens satser i bomringen rundt Kristiansand kan være akseptabelt, dersom man gjennomfører de prosjektene som har størst effekt med tanke på målsettingene om å unngå vekst i personbiltrafikken samtidig som de tilrettelegger for økt verdiskaping i regionen. Vi har imidlertid lagt til grunn at dette forutsetter praktisering av en timesregel – og at det skal gjelde for alle bomprosjekter i regionen", skriver Mathiesen og Føreland i brevet.

[caption id="attachment_7827" align="alignright" width="495"]Bomstasjonen ved Bjørndalssletta. Bomstasjonen ved Bjørndalssletta.[/caption]

NHO Agder og Næringsforeningen i Kristiansandsregionen sitter begge i sammenslutningen Sørlandets Samferdselsløft (SSL), som består av en rekke næringsorganisasjoner i Agder, og SSL har tidligere avgitt høringsuttalelse om bymiljøpakken i Kristiansand-regionen. Nå frykter de at den samlede bompengebelastningen blir for høy på grunn av flere, ulike bomprosjekter.

" - Vi er nå blitt kjent med at de ulike bompengeprosjektene knyttet til Bymiljøavtalen, ny vei til Kjevik, ny E39 fra Breimyr og vestover og en eventuell ytre Ringveg er selvstendige bompengeprosjekter hvor det ikke er tillatt med timesregel mellom prosjektene. De store og viktige veiprosjektene som er planlagt i regionen er avgjørende for næringslivet. Men skal disse prosjektene bidra til verdiskapning og regional vekst, så kan ikke den samlede bompengebelastningen bli så høy at den bidrar til redusert arbeidskraftmobilitet og et vesentlig høyere kostnadsnivå for næringslivet i regionen", står det videre i brevet.

"- Vi anmoder dere om å ta initiativ til nødvendige endringer i regelverket slik at en kan praktisere timesregelen på tvers av ulike bomprosjekter. Vi forutsetter at dere finner løsninger som gjør at at en kan se alle bompengeprosjektene i sammenheng, og at totalbelastningen for bedrifter, pendlere og befolkningen generelt ikke blir så høy at den bidrar til redusert mobilitet i regionen. Da vil man ikke få den samfunnsøkonomiske gevinsten som må være en forutsetning for store samferdselsinvesteringer."
facebook

Relaterte saker