Medlemsnytt
Niels Dal fra NOENCO tror på at energioptimalisering i industrien og den maritime bransje er viktig for å holde Norge konkurransedyktig!

Fullriggeren Sørlandet skal bli grønnere

03.11.2017 | May Baagøe Broughton
Energirådgivningsfirmaet NOENCO skal hjelpe Fullriggeren Sørlandet til å tenke mer grønt og samtidig bedre driftsøkonomien.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi skal hjelpe ledelsen hos Fullriggeren Sørlandet å få avklart skutas energiforbruk, samt hvilke muligheter man har for energioptimalisering ombord og hvilken støtte man kan få til å gjennomføre bærekraftige tiltak, forteller daglig leder hos Noenco, Niels Dal.

Det de nå utforsker er å få med Enova på laget for å gjennomføre prosjektet.

- Dette vil bidra til en egentlig avdekning på hvor det daglige energi-forbruk er lokalisert og samtidig gi innspill til energioptimalisering uten store kostnader, reduksjonen i energiforbruk blir ofte 10 – 20 prosent, forteller Dal.

Avhengig av støtte

Driftsleder Sune Blinkenberg hos Fullriggeren Sørlandet forteller at de alltid forsøker å finne nye måter å operere på for å spare miljøet.

[caption id="attachment_10924" align="alignleft" width="181"] Sune Blinkenberg er driftleder hos Fullriggeren Sørlandet.[/caption]

- Som seilskip har vi i forhold til resten av shipping-bransjen allerede en meget grønn profil. I 2016 brukte vi kun hovedmaskinen 29 prosent av vår totalt utseilte distanse på 25 600 nautiske mil, påpeker Blinkenberg.

- Vi kan selvfølgelig alltid bli bedre, det første vi gjør nå er å se på muligheter for å redusere det resterende forbruk med 10-15 prosent, støtten fra Enova er avgjørende for å lykkes, så vi håper på en tidlig julegave fra dem, uttrykker Blinkenberg.

- Stiftelsen har, som kjent, ikke de store finansielle muskler. Vi har dog de beste intensjoner for både miljøet, skipet og norsk ungdom så vi satser på at andre kan spytte litt i kassen, fortsetter Blinkenberg.

Ønsker hybrid drift

Ifølge Blinkenberg kan prosjektet brukes til å få dokumentert den 90 år gamle skutas egentlige energiforbruk. I dag vet de hvor mye brennstoff de heller i tanken og ved hjelp av en peilestokk har de et noenlunde bilde av det daglige forbruk.

- Et bedre dokumentert forbruksmønster kan ha stor verdi i den fremtidige planlegging og innkjøp av utstyr til strømproduksjon, sier Blinkenberg.

Stiftelsen drømmer om en form for hybrid drift, hvor Sørlandet for eksempel kan seile rundt i skjærgården på opplagret grønn energi, og at de på lange distanser kan lade opp batteriene ved hjelp av propellen og solens stråler.
facebook