Forutsigbarhet hos politikerne
I 2013 ble det vurdert om den gamle KMV-tomta var egnet til dette, men av økonomiske og arealmessige årsaker ble dette avvist. Siden den gang har det derfor blitt jobbet med planer som ikke innbefatter havn i dette området, planene over området har begynt å realisere seg, og vedtaket fra 2013 har resultert i at utbedringene i Gartnerløkka-prosjektet er tilgodesett med over 1 milliard i Nasjonal Transportplan (NTP). Prosjektet utbedrer både E39/E18, ferjeområdet, Vestre Strandgate og ny Havnegate. Dette tar mye plass fra KMV-området. Mulighetene for å bruke dette området, er derfor ytterligere forringet siden 2013.
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen har gjennom medlemmene arbeidet seg grundig gjennom saken, og det er bred enighet blant medlemmene om å legge til rette for at konteinerne kan flyttes til Kongsgård/Vige.
Forutsetningen for utvidelsen er at vi ser for oss en moderne havn i Kongsgård/Vige som er økonomisk bærekraftig og hvor moderne teknologi tas i bruk. Ambisjonene og tidslinjen for flyttingen skal tilpasses økonomien.
Ved å flytte konteinerhavna vil det bli frigjort areal for næring, moderne kontorlokaler, samt bolig og opplevelser. Næringsforeningen ber om at det kjøres gode og involverende prosesser med byens befolkning for å sikre at arealene mot sjøen blir for allmenheten, med godt med grøntareal, slik man ser Oslo har gjort i sitt utviklingsarbeid med havna.
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen mener det bør starte et arbeid med å se på funksjonsdeling mellom havnene i Arendal, Kristiansand og Mandal, og ønsker en felles organisering av disse.
Vi ber om både handlekraft og forutsigbarhet hos våre politikere.
Kristiansand, 21. september 2018
Anita S Dietrichson