Flere vil ha service, men færre kjøper bil
1.) Hvordan rammes Gumpens av koronakrisen?
Per nå merker vi nedgang i salget på cirka 30 prosent , servicemarkedet er tilnærmet normalt, men det er klart de ekstra smitte-tiltakene vi har satt i verk påvirker inntjeningen. Men vi har høy fokus på smitte , og er opptatt av å ivareta kundene våre på best mulig måte, og villig til å bruke mye ressurser på dette.
2.) Hvordan utfordres du som leder i disse dager?
Som leder nå er det viktig å være mye tilstede og bidra med den erfaringen en har opparbeidet seg etter mange år i bransjen. Tøffe valg for å ivareta arbeidsplasser fremover er viktigere enn noen gang, og derfor er god kontakt med de ansatte og god info om utviklingen viktig.
3.) Hva tror du blir de langsiktige konsekvensene av krisen, både for bedriften og samfunnet?
Det vil ta lang tid før samfunnet er tilbake til normalen, og vi må forberede oss på tøffere tider. Det er synd for samfunnet med den økte ledigheten vi nå ser, at folk er i arbeid er viktig for samfunnet. For vår bedrift vil vi også være helt avhengig av fabrikkene, og hvor lenge de vil måtte holde stengt. Videre vil kronekursen slik den er i dag, gi økte priser på bilene.
For servicemarkedet vil det bli bra tilgang fremover. Folk skal i år legge ferien til Norge, og da er det viktig at bilen har fått service og er i topp stand.
4.) Hva mener du om myndighetenes tiltak så langt. Har de truffet godt?
Dette er en helt uvanlig situasjon hvor en hele tiden må ta nye avgjørelser før en vet hva resultatet blir. Totalt syndes jeg alle partiene i sammen har klart å samarbeide på en god måte, og levert på de fleste punkter.
5.) Er det noe som har overrasket deg positivt i denne situasjonen?
Det er positivt for AS Norge å se den dugnadsånden som legges ned for at ikke smitten skal spre seg.
6.) Hvordan kobler du av?
I disse tider så er det minimum 1 time hver eneste dag på rask spasertur , da kobler jeg godt av og samler masse energi til neste dag.