SPENN
Christer Kleiven leaset sin første bil for ti år siden. Her får han overlevert sin splitter nye Passat GTE av selger Even Myhrstad hos Gumpen Auto Vest.
– Dette er en sprek familiebil. Kona kan bruke el-bilen også tar jeg denne, sier han og ler.

Enorm vekst i leasing av bil

20.04.2017 | Tekst: Heidi Ditlefsen Foto: Erling SLyngstad-Hægeland
I dag er rundt 40 prosent av bilene som kjører ut av en bilforhandler leaset. Christer Kleiven har allerede leaset i ti år og synes ordningen fungerer utmerket.
– Å lease er helt strålende. Du vet hva du skal betale, service er inkludert i månedsbeløpet og du slipper å styre med salg når du skal bytte bil, sier Christer Kleiven (28). Den tidligere Start-spilleren er innom Gumpens Auto Vest for å hente sin splitter nye, hvite Passat GTE. I mai øker familien fra tre til fire medlemmer og de trenger større bil. Da er stasjonsvogn perfekt.

– Dette er faktisk den femte bilen jeg leaser. Første gang var jeg 18 år. Jeg har inntrykk av at det blir stadig mer vanlig. Både min far, min bror og flere kompiser leaser bil, sier Kleiven.

Terje Jochumsen, driftssjef hos Gumpen gruppen, bekrefter oppfatningen. Bare de siste to årene har leasing økt med 20 prosent hos dem.

– Lav rente, usikkerhet omkring hvilken bil det er lurt å satse på og et ønske om den siste teknologien, er viktige årsaker til økningen, sier Jochumsen.

I dag er cirka 40 prosent av bilene som kjører ut av bilbutikkene deres i Kristiansand leaset.

Se an livssituasjonen

Tall fra Norsk Bilbransjeforbund viser at 26.069 privatbiler ble leaset ut i fjor. Til sammenlikning ble 105. 000 biler solgt på ”vanlig” måte.

Spesielt biler med lav co2-avgift og lavt utslipp er populære å lease. Kort fortalt: Hovedvekten av alle biler med hybrid og plug in-hybrid er meget gunstige å lease fordi de slipper engangsavgiften.

[caption id="attachment_9320" align="aligncenter" width="800"] Selger på Gumpens Auto Vest, Even Myhrstad, lar Christer Kleiven få ta plass i sin nye leasing-bil, en Passat GTE.[/caption]

Bilforhandlere vi snakker med bekrefter at leasing nå gjøres av ”alle”. Det er ingen målgruppe som utmerker seg spesielt. Både unge, småbarnsforeldre, voksne folk og eldre leaser. Øystein Thommesen, salgssjef hos Frydenbø Bilsenter, sier veksten startet for fem år siden. Nå er de oppe i en andel på 40 prosent leasing på småbiler.

– Det er enkelt og folk har tilgang til nye biler hyppigere. De bytter gjerne hvert tredje år. Jeg tror grunnen til økningen er folks økonomi og at de ønsker et problemfritt bilhold, sier Thommesen.

– Anbefaler dere leasing til alle?

– Nei, folk som skal ha bilen lenge, bør nok heller kjøpe. Kunden må se an livssituasjon og behov. Leasing er gunstig hvis du ikke vil binde opp kapital. La oss si du har mye lån og heller vil bruke pengene på nytt kjøkken enn billån. Å lease frigir kapital, forklarer Thommesen.

Betaler et innskudd

De fleste leasingavtaler har en varighet på tre år. I tillegg til en fast månedssum må kunden betale et innskudd på cirka ti prosent av bilens verdi. De fleste leasingforskudd ligger fra 50.000 kroner og oppover, opplyser Øystein Thommesen.

Den faste månedssummen varierer mellom 2500 og opp til 10.000 kroner avhengig av type bil.

Leasing er mest lønnsomt for dem som kjører lite. Geir Skogdalen, administrerende direktør hos Toyota Sør, sier grensen ofte går ved 50.000 kilometer på tre år.

– Skal du kjøre lengre enn dette, blir det andre priser, sier han.

Salget av elbiler og hybridbiler har også skutt i taket hos bilforhandlerne det siste året.

– For folk flest er hybridbiler den beste løsningen. Vi selger omtrent ikke dieselbiler til privatpersoner lenger, sier Geir Skogdalen.

Terje Jochumsen hos Gumpen-Gruppen opplyser at Volkswagen og Nissan selger cirka 80 prosent av bilene som el eller hybrid. For Kia er det cirka 50 prosent og for Audi 25 prosent.
facebook