Gartnerløkka 2019. Illustrasjonsfoto.

En næringsvennlig og fremtidsrettet beslutning

15.03.2021 | Margrethe Saga
Igangsetting av Gartnerløkka er både næringsvennlig og en svært god nyhet for regionen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Regjeringen legger nå frem stortingsproposisjonen som finansierer byggingen av Gartnerløkkaprosjektet, og man venter stort flertall for saken når den kommer opp over påske.

Prosjektet vil ventelig bli påbegynt allerede i år og kan stå ferdig i 2026. En byggeperiode på om lag fem år gir lokal omsetning på om lag 50 millioner pr måned. Uansett hvem som får oppdraget, så gir det store ringvirkninger for regionens næringsliv i byggeperioden.

Viktigst er hva prosjektet betyr for hele regionen. Gartnerløkka vil løse en rekke trafikale utfordringer i regionen som:

  • Bedre trafikkflyt ved at vi får fire felt der det i dag er tre, samt ny og bedre atkomst til Havnegata.

  • Nye og trygge løsninger for både syklende og gående.

  • Sikre fremkommelighet for kollektiv. I årene fremover vil frekvensen for bussene øke betraktelig.

  • Ny atkomst til ferja, slik at vi unngår dagens propp når ferja ankommer full av biler. I tillegg koples ferjekaia nå til jernbanenettet. Det godset som kan gå med jernbane, går med ferja. Dette gir helt andre muligheter for å kople jernbanen på nettet nedover Europa (Jyllandskorridoren).


Gartnerløkka er også et byutviklingsprosjekt. Prosjektet gir den nødvendige oppryddingen og de viktige trafikale utbedringene for å utvikle hele sjøkanten på denne siden av Kristiansand, med Quadrum på den ene siden og Lagmannsholmen på den andre. Sentralt her er utvikling av nye, moderne kontorløsninger, møteplasser for byen både som åpne løsninger og serveringsteder og flere boliger. Noen holder byutvikling mot prosjektet, men det er en uforståelig kritikk: Å utvikle Kristiansand videre som regionhovedstad er i regionens interesse. Det er ingen motsetningsforhold her.

Det ligger bompenger i bunnen av finansieringen sammen med statlige midler. Det er selvsagt grenser for hvor høye bompenger næringslivet kan akseptere, men innen moderate nivåer er det bedre å betale litt og samtidig slippe kø.

Hvis alt går som vi håper, vil regionen også få et annet viktig prosjekt om få år: Ytre ringvei. Gartnerløkka er skalert med tanke på at denne veien kommer. I vår vet vi om det er mulig å bygge ringveien kortere og billigere med tunnel under Otra ved Eg. Er dette mulig kan prosjektet starte raskt, kanskje så fort at det er ferdig før høybrua på Gartnerløkka rives. Det vil redusere køproblemer under byggetiden. Om ikke dette går, så melder en god andel av berørte bedrifter at de vil gjøre sitt med blant annet mer fleksibel start/slutt for arbeidsdagen til ansatte. Samtidig er veivesenet i god dialog med næringslivet om denne kritiske fasen på slutten av Gartnerløkkautbyggingen.

Utfordringen er mulig å løse og prosjektet vil gjøre regionhovedstaden klar for å utvikle seg for fremtiden.

 

Hilde Waage, regiondirektør EBA Agder

Trond M Backer, administrerende direktør Næringsforeningen i Kristiansandsregionen

Høye G. Høyesen, regiondirektør NHO Agder

Morten Haakstad, daglig leder Arendal Næringsforening
facebook