Dyrker det gode hageliv
Av kjedens 107 butikker i Norge, er omsetningen nest størst hos Hageland Oddernes Gartneri. Selv om hagesenteret har blitt del av en kjede, har de beholdt friheten til å satse på det de selv synes er viktig. Det være seg kortreiste varer, lokale samarbeid, mangfold, fagkunnskap og opplevelser som markeder, kurs og kafé.
Fra gård til butikk
[caption id="attachment_20849" align="alignleft" width="275"] Helge Kjetil Røsstad[/caption]
– Da min oldefar stod for driften, var det mest jordbruk og dyrking, med litt utsalg. Det var først da min far og min onkel overtok, at det ble mer rendyrket butikk. Før det kalte vi det bare «gården». Her var kuer, kalkuner, høns og okser. På et tidspunkt rømte kalkunene, og flakset rundt på kirkegården, sier Røsstad med et smil.
– I dag har vi veldig mange bein å stå på, etter en stor utbygging og eksplosiv vekst de siste årene, legger han til.
Egentlig er Røsstad barnevernspedagog og familieterapeut, men fant etter hvert ut at «blod er tykkere enn vann».
– Jeg har hele veien hatt et klart mål om å dra inn litt av mitt fag i driften. Vi er godt i gang og samarbeider blant annet med NAV om arbeidskraft, sier Røsstad.
I fremtiden ser han for seg å begynne med utegående tjenester, hvor unge som har kommet skjevt ut tar oppdrag i private hager. Det ligger i så fall litt fram i tid.
Grønn terapi
For agronomen Oola Mirali, som for to år siden flyktet alene fra Syria til Norge, er jobben på Hageland Oddernes Gartneri betydningsfull på flere måter. Med venner og familie i Syria, betyr arbeidsmiljøet mye. I et halvt år har hun hatt praksisplass og ekstravakter ved hagesenteret, og håper på fast ansettelse etter hvert.
– Jeg krysser fingrene! De har tatt meg godt imot og jeg stortrives. Å ha dette fantastiske miljøet har virkelig gjort det bedre for meg å bo alene i Norge. I tillegg har jobben hjulpet meg til å bli bedre i norsk og dialekter, sier Mirali.
[caption id="attachment_20850" align="alignleft" width="283"] Oola Mirali[/caption]
En nylig undersøkelse blant de ansatte viser at den generelle trivselen er stor ved hagesenteret.
– Av 17 mulige poeng, fikk vi 16,5. De ansatte gleder seg til å komme på jobb og møte kolleger. Det legger et bra grunnlag for å gjøre en god jobb, sier daglig leder.
– Vi ler masse, og da er det også godt for kundene å komme hit, sier gartner Frøydis Andersen
Pandemien har trigget planteinteressen hos folket i de tusen hjemmekontor. Mens andre permitterer, har Hageland Oddernes Gartneri alle faste i sving, i tillegg til mange ekstrahjelper i høysesong.
– Jobben har vært en bra ting gjennom covid-19. Hverdagen har ikke blitt så preget som den kunne blitt, det har hjulpet meg veldig, sier teamleder for butikk, Anette Fjellestad.
Røsstad forteller at både han og generasjonene før ham har sett en klar tendens: Under kriser og tunge tider trekker folk til hagesentrene.
– Det er mye god terapi i hagearbeid, sier Røsstad.
Jubel og tårer
Livet på hagesenteret er sesongbetont med tanke på omsetning, men det er alltid noe å gjøre. I pandemifrie tider satser de på kurs, arrangementer og kafé. Akkurat nå ligger dette på vent, mens butikkdriften er åpen, også hjemlevering av hagemøbler og blomsterhilsner. Påskeliljer, stemorsblomster og tulipaner er selvsagte på denne tiden, men her finner du også hagemøbler, dyrefôr, busker, trær og alt av hageutstyr. Mye er fra lokale leverandører, men de tilbyr også eksotiske varer. En trailer fra Italia, fylt med store palmer og spesielle busker, er reine julaften for gartner Andersen.
– Du skal se henne når traileren kommer, da er det jubel og tårer i øynene, sier daglig leder. – Jeg gleder meg like mye til den traileren som til julemarkedet. Vi har en veldig variert arbeidsdag, sier Andersen.
Luker du masse om våren, kan du heller sitte og nyte hagen gjennom sommeren. Frøydis Andersen
Grønne trender
Grønne planter har blitt en trend, og mange betaler tusenvis av kroner for enkelte varianter.
– De aller dyreste grønne plantene har vi sluttet med, de smaker ikke godt å selge, men det er koselig at mange sorter vi er vokst opp med har blitt populære igjen, sier Fjellestad, og legger til at kunnskapen hos kundene har blitt høyere.
– Noen kjøper planter kun for å selge avleggere, sier Linda Nordaunet, blomsterdekoratør og teamleder for snittblomster.
Hvilke planter vi kjøper, styres ifølge henne i stor grad av Instagram og fargetrender i interiøret, i tillegg til sesong. Nå vil vi se flere pastellfarger på blant annet tørka blomster, som passer inn i tendensen med lettvinte planter. Et stalltips fra de plantekyndige er at grønne planter med tykke blader som regel er enkle å få til.
– Trenden er todelt. Noen vil ha lettstelte strå og gress i potter, andre har hevet seg på dyrk selv-bølgen med drivhus og hele pakka, sier Andersen.
– Hva bør nyfrelste hageentusiaster prioritere i hagen nå?
– Gjødsle, rake og gjøre klar hagen så fort telen har sluppet. Luker du masse om våren, kan du heller sitte og nyte hagen gjennom sommeren, tipser Andersen.
FAKTA: Hageland Oddernes Gartneri
Adresse: Bjørnebakken 1, Kristiansand
Nettside: hageland.no/oddernes
Etablert: 1930
Ansatte: 20 årsverk
Daglig leder: Helge Kjetil Røsstad
Omsetning 2019: 51 millioner kroner