SPENN

Digitalisering og fremtiden

02.03.2017 | Audun Finnestad, partner PwC
Veggene mellom bransjene ristes godt og i mange tilfeller knekker de sammen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Selskaper har kortere og kortere levetid. Mens gjennomsnittsalderen på et selskap var over 61 år i 1958 er den i dag knapt 18, og synkende. Vi har sett og hørt det en stund nå: Digitalisering endrer fundamentalt hvordan vi samhandler og konkurrerer i ulike bransjer. 3D-printing, droner, avansert robotikk, kunstig intelligens, maskinlæring og blockchain er blant de mange teknologiene som bidrar til å endre konkurransegrunnlaget for selv den mest tradisjonsrike bedrift. Skillelinjene mellom leverandører, produsenter og forbrukere er mer uklare, og kan i noen tilfeller viskes helt ut. Ikke kan vi gjemme oss i vår egen bransje heller, og måle vår egen utvikling mot våre kjente konkurrenter. Veggene mellom bransjene ristes godt og i mange tilfeller knekker de sammen, og inn kommer nye konkurrenter. Er for eksempel Tesla en IT-bedrift eller en bilprodusent?

Midt oppe i alle disse endringene er det lett å bli bekymret og se mørkt på framtidsutsiktene både for egen bedrift og næringslivet på Sørlandet. Vi er jo ikke akkurat «Silicon Valley», og den lave oljeprisen gjør at de fleste ser noen skyer i horisonten. Det er ikke nødvendigvis så ille å være litt bekymret. De fleste leverer best under litt press, og vi sørlendinger er vel ikke noe annerledes enn andre?

Vel, kanskje er vi i utgangspunktet ikke det, men vi kan jo bli det! La oss ikke glemme at digitalisering åpner for nye muligheter til effektivt å konkurrere i et mye større marked enn i dag. PwC’s årlige CEO-undersøkelse,med mer enn 1400 respondenter, viser at hele 77  prosent av verdens toppsjefer tror manglende kompetanse kan være en utfordring for videre vekst. Spesielt kreative og innovative ledere med høy emosjonell intelligens trekkes frem som vanskelige å finne.

Så hvorfor kan vi ikke riste litt i bransjeveggene, vi også? Vi er jo en kunnskapsrik region med en rekkehistoriske bevis på endringsvilje og oppfinnsomhet. For å lykkes må digital endring bli en naturlig og uanstrengt del av hvordan vi utvikler næringslivet på Sørlandet. Vi
må tenke på egen forretning, men også tørre å se etter nye samarbeidsmodeller. Vi må endre egen adferd og legge til rette for kreative løsninger. Klarer vi å se hvordan ny teknologi kan bidra til bedre produkter eller tjenester og tør å teste dette ut, vil vi generere mange spennende muligheter fremover. Verdens største bedrifter om ti år er sannsynligvis ikke etablert ennå. Hva er det som tilsier at ikke noen av disse kan komme fra Sørlandet.
facebook

Relaterte saker