Digitalisering og fremtiden
Midt oppe i alle disse endringene er det lett å bli bekymret og se mørkt på framtidsutsiktene både for egen bedrift og næringslivet på Sørlandet. Vi er jo ikke akkurat «Silicon Valley», og den lave oljeprisen gjør at de fleste ser noen skyer i horisonten. Det er ikke nødvendigvis så ille å være litt bekymret. De fleste leverer best under litt press, og vi sørlendinger er vel ikke noe annerledes enn andre?
Vel, kanskje er vi i utgangspunktet ikke det, men vi kan jo bli det! La oss ikke glemme at digitalisering åpner for nye muligheter til effektivt å konkurrere i et mye større marked enn i dag. PwC’s årlige CEO-undersøkelse,med mer enn 1400 respondenter, viser at hele 77 prosent av verdens toppsjefer tror manglende kompetanse kan være en utfordring for videre vekst. Spesielt kreative og innovative ledere med høy emosjonell intelligens trekkes frem som vanskelige å finne.
Så hvorfor kan vi ikke riste litt i bransjeveggene, vi også? Vi er jo en kunnskapsrik region med en rekkehistoriske bevis på endringsvilje og oppfinnsomhet. For å lykkes må digital endring bli en naturlig og uanstrengt del av hvordan vi utvikler næringslivet på Sørlandet. Vi
må tenke på egen forretning, men også tørre å se etter nye samarbeidsmodeller. Vi må endre egen adferd og legge til rette for kreative løsninger. Klarer vi å se hvordan ny teknologi kan bidra til bedre produkter eller tjenester og tør å teste dette ut, vil vi generere mange spennende muligheter fremover. Verdens største bedrifter om ti år er sannsynligvis ikke etablert ennå. Hva er det som tilsier at ikke noen av disse kan komme fra Sørlandet.