Det var fullt hus på Kick, med over 200 påmeldte, til lanseringen.

Dette ønsker dere at WiB skal være

24.03.2017 | Anita S. Dietrichson
Etter arrangementet på Kick den 7. mars, ble det sendt ut en Questback til de som deltok hvor vi ba om tilbakemelding på arrangementet, og kommentarer til utviklingen av nettverket. Mange gode innspill har kommet inn.
Resultatene fra undersøkelsen viste stor grad av tilfredshet på det meste, og på spørsmålet om hvor fornøyd man var med de ulike foredragsholderne, var det Linda Bernander Silseth som – ikke uventet – fikk høyest score.

Ca 200 deltakere var tilstede på Kick, og for initiativtagerne og styringsgruppen for nettverket, er det viktig og nødvendig at det er medlemmene selv som setter premissene for utviklingen. Der er en spørreundersøkelse et nyttig verktøy.

Fra kommentarene som kom inn, har vi registrert følgende innspill: «Gjennom nettverket bør man tenke gjennom hvordan man kan jobbe mer direkte overfor beslutningstakere for å få til en endring, og at man bør måle hva man faktisk oppnår av endring i regionen.»

«Hvordan kan nettverket «påvirke» beslutningsprosesser?», undret en annen. 

Noen forventet høyere deltakelse av etablerte/erfarne kvinnelige ledere, og foreslo å etablere egne grupper for de som allerede er mellom- eller toppleder. Andre nevnte også egne bransjespesifikke grupper (eks bank/finans). Noen etterlyser klarhet i om nettverket er for egenutvikling, et sted å oppleve backing og oppmuntring på veien, eller kun for de som ønsker seg topplederstilling.

«Ta i bruk medlemmenes kompetanse for å utvikle nettverket. Og synliggjør kompetansen blant kvinner i landsdelen. »

«Spennende og interessant arrangement som var profft gjennomført. Vurdere studentpris.» 

Av spørsmålene vi stilte, kan resultatene fra undersøkelsen i korthet oppsummeres slik:

  • 72 prosent av de spurte var der for nettverksbygging, og over 50 prosent for å få vite mer om konseptet (her kunne man svare på flere alternativ)

  • Linda Bernander Silseth fikk høyest score, og Camilla Dunsæd (Kvinesdal-rådmann og styreleder på SSHF) var en god nummer 2. Mange var også godt fornøyd med Helle I Mellingen (Vest Agder Fylkeskommune). Alle foredragsholdere/debattanter fikk god score. 96 prosent var tilfreds eller svært tilfreds med Eva Kvelland som konferansier

  • Både mat, lyd, bilde og lengde på foredrag var over 4.0 (høyest score er 5). Det er også bra. Og som en bekreftelse på dette, sier nesten 90prosent at Kick var et egnet sted å avholde lanseringen. Litt kritikk for at det var dårlig egnet for mingling.


På spørsmålet om det kom tydelig fram hva nettverket skal være, motivasjon til å bli med, var det også over 80 prosent som svarte ja til dette, og de fleste (50 prosent) vil ha møtene på ettermiddag (kl 1400 – 1700). Forventningene til arrangementet var også noe vi målte, og det er flott å registrere at 98,5 prosent svarte som forventet, eller bedre.

Mange vil bidra inn i nettverket, og nær 70 personer har oppgitt sin epost og sagt at de kan kontaktes for å bistå i ulike sammenheng i nettverket. Vi har også fått gode innspill fra enkeltaktører som gjerne holder foredrag for høsten.

Nye bekjentskap og egenutvikling er viktigste områder som man ønsker at nettverket skal tilføre, og over 90 prosent sier de vil anbefale det til andre.

- På hjemmesiden til Næringsforeningen, og under fanen Women in Business, er formålet med nettverket beskrevet, i tillegg legger vi ut informasjon i den lukkede Facebookgruppen for medlemmene av nettverket. Vi ønsker aktive deltagere, og er åpne for innspill og for å gjøre ting annerledes, sier Ingrid Michalsen, en av initiativtagerne til nettverket.

Formål (slik det er beskrevet):

  • Øke antallet kvinnelige ledere i næringslivet og der hvor beslutninger fattes. (Styrer og ledelse), ved å bringe disse sammen. Synliggjøre disse for næringslivet i vår region.

  • Styrke næringslivet i regionen ved å utvide den kvinnelige andelen, slik at 100 prosent av kompetansen blir tatt i bruk. Og synliggjøre denne.

  • Utvikle individuelle lederegenskaper hos medlemmene, gi muligheter for å bli motivert og valgt til lederstilling, styreverv osv., og bedre resultatene i forhold til egen jobb/ansvar.

  • Få flere kvinner på møtene og i ressursgruppene i Næringsforeningen, og i enda større grad motivere til engasjement.

  • Nettverksbygging og forretningsutvikling.


Vi takker alle dere som har svart på undersøkelsen, dette er et viktig bidrag til å stadig bli bedre.
facebook