Medlemsnytt
Illustrasjonsfoto

Derfor bør du bry deg om UX

18.02.2021 | Margrethe Saga
God UX kan være svært lønnsomt for bedriften. Men hva er det egentlig?
UX (eller brukeropplevelse) som fagfelt er bredt og innebærer alle sider av sluttbrukerens interaksjon med en virksomhet, dets tjenester og dets produkter. UX utgjør derfor en stor del av merkevareopplevelsen. Av noen kan UX oppfattes som et helt nytt konsept, men det har eksistert siden 1995. Konseptet ble først introdusert av Donald Norman, som den gang arbeidet for Apple.

I takt med den digitale utviklingen og menneskets økende omgang med teknologi, så settes det større krav til tjenester og produkter. Vi kan snakke om nødvendigheten av god UX for at virksomheter skal kunne beholde sine brukere og kunder.

Men hva er god UX?

En godt designet brukeropplevelse skal fungere sømløst i bakgrunnen. Det eneste du som bruker skal sitte igjen med er selve opplevelsen og følelsene av at dette var en glede å bruke. God UX-design handler om hvor enkelt en tjeneste lar brukeren oppnå det de ønsker og få glede av å gjøre det. UX design skaper gode tjenester på de områder hvor menneskelige brukere møter digitale produkter, tjenester eller et system. UX handler om totalopplevelse i møte med det digitale, hvor det er viktig å ivareta brukerens følelsesmessige opplevelse.

Hvorfor er UX viktig? Enkelt sagt så er UX viktig fordi det søker å løse brukerens behov. Det tar sikte på å gi positive opplevelser som holder brukerne lojale mot produktet eller merkevaren. Dette er veldig viktig ettersom flere og flere merkevarer opplever at det digitale er hovedkontaktpunkt for brukere og kunder. UX gir i tillegg en meningsfylt brukeropplevelse og gir virksomheter muligheten til å definere kundereisen. En god brukeropplevelse kan hjelpe til med å selge mer, samt gi lojale kunder. På motsatt hold så kan dårlig UX skremme brukerne vekk gjennom irritasjon, og gjøre brukere likegyldige og lite responsive til merkevaren.

Det handler om å designe basert på forskning ikke bare synsing, man gjør valg på brukernes premisser.

Senior UX-designer Jan Haaland hos Webstep Sørlandet har følgende å si om arbeidet en UX-designer gjør:

- En UX-designer sin jobb er å gjøre brukeropplevelser mer menneskelig. Å bygge digitale produkter og tjenester som forbedrer menneskers liv, hjelpe dem å navigere i en digital verden, hjelpe dem med å kommunisere med hverandre, bli inspirerte og løse problemene deres raskere. Hypotesen er at desto mer brukervennlig tjeneste du tilbyr kundene dine - jo mer lojale blir de til din merkevare. Den kanskje viktigste oppgaven en UX-designer har er å stille de riktige spørsmålene før design arbeidet starter.

Eget studie

Hos Noroff i Kristiansand er det opprettet et eget studie i UX-design. Utdanningen lærer studentene å skape interaksjoner med brukere som er både personlige og intuitive, og fokuserer på å bygge en dypere forståelse av brukerne, som inkluderer deres felles verdier, evner, behov og begrensninger.

-Det er svært høy etterspørsel etter flinke UX-designere. Vi er stolte av at vårt program i UX-design allerede har rukket å bli et attraktivt studietilbud. I løpet av kort tid ble denne ettårige utdanningen blant våre mest populære. Derfor ønsker vi å teste om markedet i Kristiansand er modent for UX-design, og tilbyr dette fra august 2021, sier Chief Marketing officer Steffen V. McInerney om viktigheten av et eget studie i nettopp UX-design.

Han fortsetter:

- Det er ekstra hyggelig å kunne inkludere UX-design som en del av studietilbudet på vår nye campus på gamle Slottet, som står ferdig til sommeren. Da gjenstår det bare å se om sørlendinger er fremoverlente nok til å forstå verdien av kompetanse på brukeropplevelse.
facebook

Relaterte saker