Dekk til enhver anledning
– Min oldefar kunne umulig ha så mange bildekk å stelle med i starten, før det plutselig eksploderte helt. For det gjorde det også her, selv om Norge var et fattig land. Lastebiler, busser og privatbiler fikk en enorm vekst, sier Jens E. Timenes, som i dag er daglig leder for familiebedriften.
Bedriften ble etter hvert flyttet til Tordenskjoldsgate, før de siden vokste ut av Kvadraturen. I 1970 kjøpte faren til Jens, Jahn Martin Timenes, tomt på Sagmyra i Vågsbygd. Der har de i dag dekksenter og regummieringsfabrikk, i tillegg til dekksenter i Vennesla.
[caption id="attachment_20458" align="alignnone" width="800"] Sverre Salvesen (f.v.), Govert Pettersen, Willi Torkildsen, Jahn Martin Timenes, Jens Timenes, Nils Timenes, Edvin Markussen, Markus Markussen og Leif Winther korrekt antrukket ut fra stilling ved N. Timenes & Søn i 1961.[/caption]
Nye tider
I dag er N. Timenes & Søn Sørlandets eneste totalleverandør av alt innen nye og regummierte dekk, ifølge salgssjef Jan Erik Kittelsen. I tillegg til salg av nye dekk og regummiering av dekk til buss og lastebil, driver de med service og reparasjoner av alle slags dekk, samt veihjelp til lastebiler og busser.
– Her treffer du folk med kunnskap langt oppover ørene, sier Kittelsen.
– Vi er mye på kurs, sier Jan-Erik Sørensen, formann i verkstedet.
Hos Timenes er også lærlinger velkomne, de ansatte har til sammen mange tiår med erfaring – og mye å lære bort. Sørensen begynte som bedriftens yngste for 45 år siden, i dag er han den eldste.
– Jeg var 15 år da jeg startet som løpegutt, de kalte meg bare «guttungen». Nå kaller de meg «gamlingen», ler han, og legger til:
– Det er en fantastisk arbeidsplass, dette.
Å ha 100-årsjubileum under en pandemi, legger ikke opp til en storslagen feiring. Men de er glade for å ha sluppet både smitteutbrudd og permitteringer.
Hard konkurranse
Den generelle konkurransen i dekkbransjen har alltid vært hard, forteller trioen.
[caption id="attachment_20457" align="alignnone" width="572"] Jan-Erik Sørensen er sjef i verkstedet og har full kontroll på at dekkene får riktig behandling.[/caption]
– I moderne tid krever det mye, også av oss, for å skape lønnsom drift. Men vi holder det fint gående, sier Timenes.
– Det er mye prispress, noe som gjør det vanskelig for alle å drive lønnsomt, legger Kittelsen til.
– 100 år i bransjen tyder på at dere gjør noe riktig?
– Vi har en god tradisjon for å tilby service og seriøsitet. Mange bilister har skjønt at dekk handler om trafikksikkerhet, og hos oss får de kvalitetsdekk. Her kan de også komme tilbake om de skulle punktere eller få andre dekkrelaterte problemer, sier Timenes.
– Og så sier vi aldri nei, legger Sørensen til.
Miljøfyrtårn
Ifølge daglig leder er N. Timenes & Søn det eneste Miljøfyrtårn-sertifiserte dekksenteret på Sørlandet. For ham er det viktig å vise både kunder og ansatte at bedriften tar miljøet på alvor.
– Kristiansand kommune har et politisk vedtak om at de skal velge grønne aktører, og vi landet nettopp en stor avtale med dem, sier Kittelsen med et stort smil.
For en slik sertifisering, forplikter de seg blant annet til å føre klimaregnskap og velge dekk fra energieffektive fabrikker.
– Da vi sertifiserte oss begynte ballen å rulle. Vi har utfordret flere av våre leverandører, som nå har fulgt i våre fotspor, sier Kittelsen.
En viktig og bærekraftig del av bedriften er regummieringsfabrikken for dekk til buss og lastebil.
– Å regummiere et brukt dekk sparer 70 liter olje i forhold til å produsere et nytt. Det er billigere for kunden og like bra som nytt, sier Timenes, som gjerne skulle ha regummiert dekk også til personbiler, som før i tiden.
– Det er ikke lett på grunn av de mange forskjellige konstruksjonene og dimensjonene på dagens privatbiler. Jeg tror likevel det kan bli aktuelt å regummiere personbildekk. For at industrien skal være bærekraftig i fremtiden, kan vi ikke fortsette å kaste personbildekk, sier Timenes.
Sikker kjøring sitter mellom ørene. Jens E. Timenes
Tips på glatta
Mange tusen sommerdekk ligger nå oppbevart på bedriftens dekkhotell, mens sørlendinger kjører rundt på vinterføre. Hvert år blir vi «mobbet» av folk nordfra, når den første snøen faller og biler havner utenfor veibanen.
– Jeg synes det er litt overdrevet. Sesongen for omlegging starter hos oss i oktober, og sånn må det nesten være. Man skal ikke kjøre rundt på vinterdekk for tidlig, påpeker Timenes.
– Utforkjøringene avtar når været blir kaldere og føret bedre. Ulykker skjer forøvrig oftest med moderne biler, påpeker Sørensen.
– Mange stoler for mye på en ny bil. Tekniske nyvinninger tas ofte ut i høy fart, tilføyer Timenes.
– Bør vi gå for vinterdekk med eller uten pigger?
Det enes rundt bordet: Piggfritt er best, selv om man har hytte på fjellet.
– Vi pleier å råde til å kjøpe piggfritt, med mindre du synes det er psykologisk tryggere å kjøre på pigger, sier Kittelsen.
De anbefaler å sjekke spordybden minst hver gang man legger om dekk, og trekker fram nok en viktig ting:
– Lufttrykk, lufttrykk, lufttrykk. Det er så avgjørende, både for riktig veigrep, god stabilitet og mindre slitasje på dekket, sier Timenes, og legger til:
– Så må vi alltid huske at sikker kjøring først og fremst sitter mellom ørene.
FAKTA: N. Timenes & Søn AS
Adresse: Sagmyra 10, 4624 Kristiansand
Nettside: timenes.no
Etablert: 1921
Ansatte: 10
Daglig leder: Jens E. Timenes
Omsetning 2019: 18 millioner kroner