Medlemsnytt
En fornøyd gjeng i Checkin (4 av 10 ansatte). Fra venstre: Marius Kildedal, Peter Oseland, Kristian Løining og Yu-Tong Rønning.

Checkin satser i tøft eventmarked – har fått 3,1 millioner av Innovasjon Norge

09.10.2020 | Margrethe Saga
Da Norge stengte ned 13. mars, ble det tøffe tider for alle i eventbransjen i Norge. Checkin valgte derfor å tenke nytt og søkte Innovasjon Norge om støtte til å utvikle to nye produkter. Begge søknader gikk igjennom og bedriften skal nå satse tungt på både kurs- og medlems/kontingentmarkedet.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi vil bli for kursmarkedet det Klarna er for nettbutikker! Betalingsmotoren i Checkin er en av hovedårsakene til at så mange velger oss. Det at du slipper å bruke masse tid på manuell håndtering av fakturering og betaling, gir deg frihet til å gjøre andre ting. Dette gjelder også for de som driver med kurs, forteller Kjell Ingvar Torvik, salgs- og markedssjef i Checkin.

En av bedriftens nye satsinger, Checkin Course, retter seg derfor mot kursbransjen.

- Det er fortsatt svært mange store kursaktører som er avhengig av mye manuelt arbeid med fakturering fordi systemet de bruker i dag ikke gjør dette automatisk for dem. Dette gjør vi nå noe med. Vi er allerede godt i gang med dette prosjektet og noe av det første som vil lanseres i år, er kurskalender. Resten av produktet vil lanseres i flere faser i løpet av 2021, sier Torvik.

Satsing nummer to handler om å håndtere abonnementer og medlemskontingenter.

- I august spurte vi våre kunder om det kunne være interessant å bruke Checkin til å håndtere registrering og betaling av abonnementer og medlemskontingenter. Hele 60 prosent svarte ja på dette, og vi fikk dermed bekreftet det vi selv har sett, nemlig at det mangler en god betalingshåndtering for dette i markedet. Innovasjon Norge er enig, og i september fikk vi godkjent en søknad om 1,7 millioner for å lage en brukervennlig og innovativ løsning som skal gi alle som håndterer medlemmer eller kontingenter, en bedre hverdag, sier Torvik.

Han forklarer:

- Vi skal ikke bare lage et komplett medlemssystem, men skal legge opp til at du kan integrere Checkin med det du bruker i dag, dersom dette ikke håndterer betalingsflyten tilfredsstillende. Har du ikke et system fra før av, skal du kunne bruke Checkin til både enkel CRM og betaling. Alle kunder får også sine egne sider der de selv kan administrere sitt medlemsskap og personopplysninger.
Vi ser også at en del store arrangementer/konferanser er nødt til å tenke nytt. Når man ikke lenger kan arrangere konferanser på 2-3000 deltakere som mange av våre kunder gjør, kan man heller tenke mer kontinuerlig produksjon av innhold og en abonnementstjeneste. Oslo Business Forum leder an her med sitt online kompetansetilbud. Litt som med Netflix, kan man tegne et abonnement og få tilgang til mye innhold.

Checkin satser på lansering rett over nyttår.

- Arrangementsmarkedet er fortsatt kjernen i Checkin sin forretningsstrategi, men med disse to nye produktene kan vi satse på et bredere marked, men fortsatt med betalingsmotoren vår som den viktigste komponenten i systemet, avslutter Torvik.
facebook

Relaterte saker