Medlemsnytt
Henning Reme og Arvid Solheim er stolte og ydmyke over å stikke av med prisen årets markedsfører.

Blå Kors ble årets markedsfører

05.12.2019 | May Baagøe Broughton
Det var stående applaus da Blå Kors ble kåret til årets markedsfører under Markedsføringsforeningens årlige julefrokost.
- Denne prisen er veldig viktig for oss, og for alle andre som kanskje ikke har de store markedsbudsjettene. Det er viktig at også innhold og verdibasert merkevarebygging blir anerkjent, sier daglig leder i Blå Kors, Arvid Solheim.

Treffer målgruppen


Fra scenen forteller markedssjef i Blå Kors, Henning Reme, at det i løpet av et år er nærmere 60.000 barn som blir mobbet, og for mange er dette et ukjent tall.  Blå Kors jobber mye med å forebygge mobbing og har startet en chatside for barn mellom 12 og 17 år, SnakkOmMobbing.no, som ifølge juryen er en av årsakene til at Blå Kors ble årets vinner.

I juryens begrunnelse kan man lese at "mobbing er et krevende og vanskelig tema. Det er vanskelig å lage budskap som ungdom i alderen 12 – 17 år lytter til. SnakkOmMobbing.no har knekt denne koden."

Andre ting som juryen vektlegger er at Blå Kors har brukt mye tid på å finne ut hvem målgruppen er og hva som trigger dem, for å lage en markedsstrategi som gir gode resultater.

"Vinneren har kombinert resultater fra forskning, feltstudier og egne erfaringer til å utarbeide en markedsstrategi som treffer riktig målgruppe med riktig budskap til riktig tid i riktige kanaler. De møter målgruppen på deres hjemmebane og i deres univers, med budskap som målgruppen kjenner seg igjen i og lytter til. Juryen er virkelig imponert over hvor godt vinneren forstår målgruppen, og hvordan de klarer å sette seg inn i deres hverdag og behov. Juryen er også imponert over hvordan vinneren har brukt denne kunnskapen til å utarbeide en kampanje og et konsept som virkelig gir effekt."

Kampanje på lavbudsjett


Kampanjen de har gjennomført, Tara-kampanjen, ble laget med få ressurser. Ifølge Solheim var det to fra Blå Kors i tillegg til  S & B-N sitt filmteam som jobbet med kampanjen, i tillegg til hovedrolleinnehaveren og en rekke statister. Juryen trekker frem at dette er en lokal kampanje som har blitt brukt nasjonalt.

- Dette er en absolutt lavbudsjettkampanje som vi er meget stolte av, understreker Solheim.

Han forteller at prisen betyr mye for deres ansatte og tidgiverne, og at det at de når helt opp bygger en intern stolthet.

- Det er i tillegg gøy å få bekreftet at selv om Blå Kors er 110 år gammel, så henger vi godt med i 2019, sier en lykkelig Solheim.
facebook