Medlemsnytt
Sonia Loinsworth fra Barnas Musikkteater har skrevet bok. Foto: Lasse Berre.

Barnas Musikkteater får 1,5 millioner fra EU

17.12.2020 | Lotte Blom van der Male
Pengene går til et prosjekt for barn og unge av Roma-samfunnet i Romania.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
– Dette er en stor anerkjennelse av arbeidet vi gjør for og med barn, og derfor et veldig gledelig tilskudd, forteller Sonia Loinsworth, sanger, underviser, eier og leder av Barnas Musikkteater.

Barna vil få forestillinger fra fire av artistene i Barnas Musikketeater og bli trent i sang, musikk og mindfulness kombinert. Prosjektet bruker kunstneriske uttrykk for å stimulere til utvikling og oppmuntre til kunstnerisk og teoretisk utdanning.

Sammenheng mellom kunst og læring

Ifølge Loinsworth tar EU utgangspunkt i forskning på feltet som viser at det er en direkte sammenheng mellom kreative og kunstneriske inntrykk og uttrykk i barndommen og skolemestring.

– Vi har i flere år argumentert overfor myndighetene i Norge om viktigheten av å se kulturuttrykk og kreativitetens rolle i barns utvikling i et større perspektiv. Det handler ikke primært om underholdning eller å treffe de barna som skal utvikle seg til å bli kunstnere, selv om begge disse aspektene er viktige; det handler om å gi alle barn en tilgang til utvikling av egen kreativitet som vil påvirke hvordan de gjør beslutningsprosesser resten av sine liv, forklarer hun.

Barnas Musikkteaters rolle inngår som en av mange partnere i et flerårig prosjekt. Prosjektet fokuserer på fysisk og psykisk helse, utdanning, hygiene, kunst og kultur.

- Fire av våre artister reiser ned og spiller ti forestillinger i to omganger hver. I tillegg utvikler vi et E-læringsprogram for 60 voksne fasilitatorer som arbeider inn mot Roma-befolkningen lokalt. I tillegg kommer et undervisningsprogram i Transilvania, forteller Loinsworth.

Ansatte med forskjellig bakgrunn

- Vi vet nok ikke helt hva vi går til når det gjelder kommunikasjon og utveksling, men må bare stole på at all erfaringen som ligger bak oss, holder. Vi har et internasjonalt kunstnerteam som er vant til å kommunisere på tvers av kulturer, og hvor tre av oss har familiebakgrunn fra andre deler av verden i tillegg til Norge. Det gir et bredt internasjonalt perspektiv. Gulli Naman kommer fra Urumqi og flyttet til Norge som voksen, Diego Belda har foreldre fra Chile og kom til Norge som 5-åring, og jeg har Trinidadisk mor og norsk far, og har bodd her mesteparten av livet. Solfrid Molland er etnisk norsk, og har spilt med musikere fra Roma-befolkningen gjennom mange år, forteller hun.

- Hvis dette prosjektet lykkes på samme nivå som prosjektene gjør i Norge, har vi klart å knekke koden for å kunne levere til en hvilken som helst kultur i verden, supplerer hun videre.
facebook

Relaterte saker