SPENN
Bjørnar Svendsen trives godt på jobb i fabrikken til RPC Packaging. Her bærer han ut en stabel av produktene de lager plastskåler til matemballasje.

Bærekraftig plast - finnes det?

29.06.2018 | Tekst: Ingrid Michalsen, foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Midt på Lund, mellom Sør Arena og dagligvarebutikker, ligger RPC Packaging. En produksjonsbedrift med 54 ansatte, som produserer plastemballasje til hele verden.
- Det er nok ikke så mange som er klar over at vi finnes her. Men vi har aldri vært særlig opptatte av å stikke hodet fram heller, forklarer daglig leder, Svein Harald Egestad i RPC Packaging.

Du har sikkert passert bygget mange ganger uten å tenke over hva som finnes på innsiden. Men bedriften har eksistert, i de samme lokalene på Lund – dog i mindre skala, siden 1967.

[caption id="attachment_12935" align="aligncenter" width="800"] Svein Harald Egestad leder en solid og tradisjonsrik bedrift i RPC Packaging. Men han vedgår at det er krevende å produsere plastprodukter i disse tider.[/caption]

 

– Kort fortalt jobber vi med å konvertere plast til matemballasje-produkter, forklarer Egestad.

Lav turnover

Flere av dem som jobber i bedriften i dag, har vært ansatt siden midten av 1980-tallet.

– Samholdet og arbeidsmiljøet her er helt unikt, påpeker Morten Jacobsen, som har 23 år i bedriften.

– Vi har hatt en veldig fin utvikling. Det kommer stadig inn nye prosjekter som gir ny giv, og det har vært en trygg og god arbeidsplass opp gjennom årene, istemmer Tore Andreassen, HMS- og kvalitetsansvarlig, også han med 23 år i bedriften.

De viser rundt i fabrikken, som rommer 17 maskiner. Her håndteres 50 kilo plast i timen på én maskin. Prosessen foregår slik: Små plastkuler som fraktes inn fra USA og Midtøsten,
blir omgjort til plastbegere – og bokser på maskinene.

– På fagspråket kalles det vi driver med her for termoforming. Vi har automatisert mye de siste årene, som igjen har ført til at vi har effektivisert prosessen. Det gjør at vi kan drive lønnsomt. Nå har vi pakkeroboter som håndterer de tyngste løftene, forklarer Egestad.

Fisk og take-away

Hovedandelen av produktene blir eksportert ut til kunder i land som Finland, Tyskland, USA, Spania, England og Frankrike. RPC Packaging har britiske eiere, og er del av et verdensomspennende konsern med kontorer i 34 land og en årlig omsetning på 834 millioner dollar i året. Kristiansansdsbedriften omsetter for rundt 22 millioner euro i året. I Norge er det Nortura som er deres største kunde.

[caption id="attachment_12933" align="aligncenter" width="622"] Små plastkuler som fraktes inn fra USA og Midtøsten, blir omgjort til plastbokser på maskinene hos RPC Packaging.[/caption]

 

– Mye av emballasjen som lages går til å pakke inn fisk og fiskeprodukter, der merker vi stor vekst. I tillegg til take-away-industrien i England, forklarer Egestad, og fortsetter:

– Vi jobber tett med kundene når vi utvikler produktene, og utarbeider kun standardprodukter. Vi har muligheten til å utvikle produktene rimelig, og når vi utvikler produktene, så er det vi som eier verktøyene. Det er litt uvanlig.

Plastmotstand

I tillegg selger de også forseglingsmaskiner og forseglingsfilm til produsentene. Egestad innrømmer imidlertid at det har sine utfordringer å jobbe med plastprodukter i disse tider.

– Det har sine utfordringer, og vi trenger å jobbe med image. Vi har invitert opp en av byens politikere, som er en ivrig plastmotstander, for å forklare nærmere at emballasjen vi lager her, det er av bærekraftig plast.

– Det må du forklare litt nærmere?

– Emballasjen vi lager består av såkalt mono-materiale, som er 100 prosent resirkulerbar og kan brukes opp til 20 ganger. Utfordringen i Norge er at vi har kun ett anlegg som håndterer gjenvinning av plast, og det er i Oslo. Det kommer ett til i Stavanger nå, men like fullt. Det er for lite, der ligger vi etter. Vi må oppmuntre til sortering og gjenbruk av plast. Man kunne tenke seg en slags panteordning. Å pante flasker er jo vi fremst på i Europa, forteller Egestad, før han fortsetter:

– Og så må vi designe for gjenbruk. Plast øker holdbarheten på mat, sånn sett kan man si det er et gode for samfunnet. Ved riktig bruk er plast bærekraftig og på mange måter fremtidens materiale. Det har sin styrke ved at den bidrar til å redusere emballasjevolumet og energibehovet, og dermed også klimagassutslippene.

– Mange kjeder kutter jo plastemballasjen nå?

– Mye av den plastemballasjen som kuttes av butikkene oppleves overflødig og unødvendig. Men vi trenger fortsatt plast. Og vi trenger et næringsliv som er opptatt av å sikre forsvarlig bruk og gjenvinning av plasten, poengterer Egestad.

 



FAKTA: RPC Packaging
Adresse: Stadionveien 15, Kristiansand
På nett: www.rpc-group.com
Ansatte: 54
Stiftet 1967
Styrets leder: Petrus Rudolf Maria Vervaat
facebook