Atkomst: Slik blir atkomsten til Mjåvann sett mot vest. Atkomsten går fra krysset på Grauthelleren og parallelt med ny E39 inn til området. Langs den nye atkomsten bygges det også en gang- og sykkelvei. Illustrasjon: Rambøll/Nye Veier.

Avkjørsel til 54 millioner i sikte

09.11.2018 | Margrethe Saga
Finansiering av ny atkomst til Mjåvann industriområde fra ny E39 er rykket mange steg nærmere en realitet. Fylkeskommunen, Kristiansand kommune, Songdalen kommune og næringslivet på Mjåvann er enige om en fordeling av investeringen på 54 millioner. Nå gjenstår kun de politiske vedtakene i fylkeskommune og kommunene.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Finansieringen må være på plass innen 15. desember hvis atkomsten skal bli bygget i forbindelse med ny E39 mellom Grauthelleren og Døle bru. Dette er fristen Nye Veier har satt før arbeidet med å bygge den nye veien kommer i gang.

«Plan for finansiering avkjørselen er nå avtalt mellom Mjåvann Industriområde AS, Vest-Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune og Songdalen kommune. Avtalen legger til grunn en forutsetning om at avkjørselen får status som fylkesvei og at det også bygges gang og sykkelsti,» står det i rådmannens forslag til økonomiplan i Songdalen for perioden 2019-2023. Perioden som gjelder fra 2020 er investeringer som hører inn under Nye Kristiansand. Derfor må avtalt andel beløp settes av i begge kommunene.

Mjåvann må bidra med om lag 11 millioner av den totale summen på 54 millioner. Kostnaden for å anlegge atkomsten har vært hemmelig frem til nylig.

Presentert i møte


Under et møte på Mjåvann torsdag sist uke ble et forslag til spleiselag mellom aktørene på næringsområdet presentert. Næringsforeningen var til stede her.

- Tonen var veldig god og det virker som delingsmodellen som ble presentert her får bred oppslutning. Det vil være utrolig viktig å få denne atkomsten på plass, sier næringspolitisk leder i NiKR Roar Vigeland Osmundsen. Han var med på møtet sammen med representanter for ressursgruppen i vest.

Denne gruppa har vært sentral i å påvirke for at en slik atkomst kan bygges.

- Bjørn Erland som tidligere jobbet i Næringsforeningen, gjorde en kjempejobb for å fronte dette. I det hele tatt har alle parter jobbet godt her – utbyggerne på Mjåvann, kommunene og fylket, sier Osmundsen.

Viktig prosjekt for stort område


Han sier mange nok ikke er klar over hvor viktig dette prosjektet er.

- Mange får sjokk når de kjører helt til topps på Mjåvann og ser hvor stort området er. Vi snakker nærmere 1500 private arbeidsplasser i alt fra små selskaper til store virksomheter, sier Osmundsen.

- Hit flytter bedrifter fordi mange av kundene allerede befinner seg her. Med en atkomst fra E39 vil området bli enda mer attraktivt. Det er bare 60 prosent av regulerte arealer som er bygget ut. I dag er det bare atkomst fra eksisterende E39. Det betyr at mange tunge kjøretøyer først må kjøre ned en bakke for så å kjøre opp igjen. Under vinterforhold er det iblant svært krevende, spesielt tilkomsten vestfra via Farvannsbakken, påpeker Osmundsen.

- Med ny løsning kommer de rett inn i området. Fremtidige modulvogntog vil ikke kunne bruke dagens atkomst, så for en del bedrifter er ny atkomst et spørsmål om de kan være der eller om de må flytte, sier Osmundsen. Han legger til:

- Dette handler også om miljø. Sett i lys av nullvekstmålene må et område som på sikt har opp mot 3000 arbeidsplasser, ha mulighet til å kople seg på kollektivaksene. Det er vanskelig når bussen må kjøre inn og ut samme vei, fordi reisetiden blir så lang.

- Alle har sett at dette er en lavthengende frukt, men en kostbar en. Vi har mast om dette i alle kanaler vi kan, også i Kristiansand. Nå gjenstår bare å sette vilje bak ønskene, sier Osmundsen.

Fristen for å få finansieringen på plass er altså 15. desember. Da må både interessentene på Mjåvann, kommunene og fylke har gitt sin tilslutning til finansieringen, der 50 millioner går til egen atkomstvei fra krysset på Grauthelleren. De resterende fire millionene er til en gang/sykkelvei langs samme trase.
facebook