Medlemsnytt
IM-prosjektet ble presentert på B2B-frokost hos Næringsforening i Kristiansandsregionen 7. mai. Fra venstre: Ingrid Sundli Høibo (Næringsforeningen), Jo Erlend Thunberg (Tangen videregående skole), Jeanette Tharaldsen (Digin) og Andrea Bang (Næringsforeningen).

Vil få flere unge talenter inn i IT-bransjen i Agder

30.05.2024 | Pressemelding/Digin
IM-prosjektet, initiert av Agder Fylkeskommune, har som mål om å etablere et bærekraftig nettverk mellom videregående skoler og IT-bransjen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi har allerede mottatt svært positiv respons fra flere bedrifter, og det etter bare tre måneder inn i prosjektet, så dette er virkelig oppmuntrende, forteller prosjektleder Jeanette Tharaldsen.

Hun er også leder for kommunikasjon- og marked i IT-klyngen Digin, som har fått en sentral rolle i prosjektet. 

Et kortsiktig mål for IM-prosjektet er å sikre tilstrekkelig med læreplasser allerede innen høsten 2024. Digin vil benytte sine kommunikasjonskanaler for å fremheve arbeidet som gjøres i samarbeid med Agder Fylkeskommune og de videregående skolene. Gjennom dialog med medlemsbedriftene kartlegges deres behov, noe som er essensielt for å forberede elever på et fremtidig samarbeid.

Relevante linjer for IT-bransjen

Informasjonsteknologi og medieproduksjon tilbys ved tre videregående skoler i Agder: Tangen, Sam Eyde og Eilert Sundt. Disse linjene er nøye tilpasset for å forberede studentene på teknologirelaterte karrierer innen IT-drift, IT-utvikling, innholdsproduksjon og medieteknikk.

Tilbakemeldinger fra skolene og opplæringskontorene viser, ifølge Tharaldsen, at det har vært et økende behov for å forsterke koblingen mellom elever og bedriftene IT-sektoren, noe som har ført til dette initiativet.

Ved å fremme engasjement og samarbeid, samt sikre tilstrekkelig med læreplasser, legger prosjektet til rette for en smidigere overgang fra utdanning til arbeidsliv for motiverte elever. Et langsiktig mål for IM-prosjektet er å utvikle et robust nettverk som i større grad synliggjør tilgjengelige lærlingplasser og samtidig engasjerer flere bedrifter som oppretter disse stillingene.

- En elev som gjennomfører 2 år i lære gir utrolig verdifull praksis, og fagbrevet er en stor fordel i deres videre karriere. Fagbrev i IT-fagene er ikke like utbredt som de tradisjonelle yrkesrettede fag, som for eksempel mekanikere og frisører, men vi håper at et mer spisset fokus på dette arbeidet, og ikke minst - å bearbeide bedriftene over lang tid, kan holde flere unge IT-talenter i Agder-regionen etter endt utdannelse, sier Tharaldsen.

En viktig del av målet er å invitere til dialog og innspill fra medlemsbedrifter i for å kartlegge hvilke kompetanser og ressurser de trenger innen de ulike IT- og medierettede lærerfagene. Med en langsiktig visjon om å beholde talentene i regionen og møte bransjens behov, vil den samlede innsatsen fra skoler, bedrifter og opplæringskontorer styrke både lokal kompetanse og økonomisk vekst.

Prosjektet varer frem til 2025

Det tar tid å bygge et solid bransjenettverk som kan sikre de nødvendige læreplassene. Oppdraget, som varer fra mars 2024 til desember 2025, sikter mot langvarige positive effekter som forhåpentligvis kan vedvare og utvides.

Flere av de ansatte ved skolene er lidenskapelig opptatt av å realisere ungdommens potensial og kan bidra med å samle og dele verdifulle erfaringer for å spre budskapet videre, forklarer Tharaldsen. 

- Vi ønsker å motivere flere bedrifter til å delta i et engasjert og langvarig samarbeid og skape møteplasser for de ansatte ved skolene og næringslivet. Vi vurderer nå å opprette et eget forum for å styrke samarbeidet mellom skolens ambassadører og ansatte fra bedrifter, sier Tharaldsen. 

- Det er gledelig å kunne bidra til at flere elever får en best mulig start i arbeidslivet, avslutter hun.
 
facebook