Vant to bærekraftspriser på én uke
- Det er spesielt viktig for oss at havet og bærekraftsmål nummer 14 (livet under vann. red. anm.) får den oppmerksomheten det fortjener. Vi i Norge har et ekstra ansvar siden vi har verdens nest lengste kystlinje, og nyter godt av godene fra havet. Norsjór bidar til å skape en mer bærekraftig havnæring i alle ledd, sier Eilertsen.
Avansert laserteknologi for å fjerne begroing på skrog
- Som et resultat av nøye analyser av hele markedet opp mot regelverk og eksisterende metoder, fant vi i Norsjór et hull som vi skal fylle med laserteknologi. Norsjór ble for et par uker siden utnevnt som en av de ti fremste på begroings-teknologi i verden. Med dette fikk vi presentere teknologien for internasjonale bransjeaktører i Barcelona i sammenheng med Sustainable Ocean Summit og Oceanovation, forklarer Eilertsen.
Norsjór har utviklet en teknologi for å bevare livet i havet ved å bruke elektromagnetisk stråling. De bygger et avansert undervanns lasersystem for å skade cellene i de marine organismene. Det kan sammenlignes med å bruke stråling til å fjerne kreftceller.
Begroing på skrog er et miljøproblem
Norsjór-sjefen forklarer at begroing er et komplisert problem som direkte og indirekte ødelegger havet og bidrar til klimagassutslipp.
Marine arter som fester seg til skroget har en betydelig innvirkning på skipets ytelse og effektivitet noe som øker friksjonen og gir en bremsende effekt. Dette tilsvarer opptil 30% økning av drivstofforbruk. Hvor drivstoff er en av de største økonomiske utgiftene i bransjen. I tillegg viser helt nye tall fra Internasjonal Maritim Organisasjon at selv 0.5mm med begroing øker klimagassutslipp med 25%, i de verste tilfellene opp mot 55%. I tilegg fører begroing til økt fare for spredning av fremmede arter som lever på skroget.
Fortsatt behov for finansiering
- Gjennom totalt 1 millioner i innskudd fra Innovasjon Norge har vi i ett år har vi jobbet hardt for å justere laseren og finne den perfekte bølgelengden laseren for å fjerne begroingen uten å skade bunnstoffet. Løsningen er modulbasert slik at man enkelt kan variere effekten samt tilpasse til nye forretningsområder. Nå jobber vi med aktuelle parametere for å sikre optimal effektivitet på lasersystemet, sier Eilertsen.
I løpet av det kommende året skal bedriften bygge en oppskalert prototype, og i slutten av 2023 utføres pilottesting på et kommersielt skip.
- For å muliggjøre prosjektene i 2023 har vi et kapitalbehov og ser etter involverte investorer.